شهید سید علی اندرزگو

شناسه

نام: سید علی
نام خانوادگی: اندرزگو
نام پدر: سید اسدالله
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۱۸
محل تولد: تهران
سن: ۳۹ سال
تحصیلات: حوزوی
وضعیت تاهل: متاهل
مسئولیت:
تاریخ شهادت: ۱۳۵۷/۶/۲
محل شهادت: تهران
نحوۀ شهادت: حوادث انقلاب
مزار: تهران، بهشت زهرا(س)، قطعه ۳۹ ، ردیف ۷۲ ، شماره ۵۵ 

زندگینامه

شهید سید علی اندرزگو در ماه رمضان سال ۱۳۱۸ در شهر تهران به دنیا آمد. پدرش سید اسدالله، شغل بنایی داشت و سپس به خرده‌فروشی در میدان شوش تهران روی آورد. سختی کار و زندگی موجب شد تا علی تحصیل را رها کند و به همراه برادرش در یک کارگاه نجاری مشغول به کار شود، ولی در همان حال به علوم دینی روی آورد و دروس فقه و اصول را خواند. در نوجوانی با شهید «نواب صفوی» آشنا شد و در ستم‌‌ستیزی، از او الهام گرفت. در قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، به عرصه مبارزه با رژیم شاهنشاهی ورود یافت و مورد تعقیب مزدوران ساواک قرار گرفت.

پس از ترور حسنعلی منصور در حالیکه ساواک در پی دستگیری او بود ، مخفیانه از کشور خارج شد، به عراق رفت و در نجف با امام خمینی (ره) ملاقات کرد. سال ۱۳۴۵ او دست به کار عجیبی زد و در حالی‌که می‌دانست همه دستگاه اطلاعاتی و امنیتی شاه به‌دنبال دستگیری وی هستند، با نام مستعار شیخ عباس تهرانی به ایران برگشت و در محله چیذر مستقر شد و به امور دینی مردم رسیدگی می‌کرد. در همان محله ازدواج کرد که حاصل این ازدواج چهار فرزند بود و گرچه در ظاهر به زندگی عادی مشغول بود اما به‌شدت فعالیت‌های مبارزاتی خود را دنبال می‌کرد.

اندرزگو، نقش مهمی در وارد کردن اسلحه به ایران برای مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی داشت و برای این منظور به کشور‌های دیگری سفر می‌‌کرد. ساواک پس از سال‌ها تعقیب و گریز، سرانجام با کنترل مکالمات تلفنی مناطق وسیعی از تهران، او را شناسایی کرد و دریافت که در ۱۹ ماه مبارک رمضان مهمان یکی از دوستان خواهد بود. محل مورد محاصره قرار گرفت و اندرزگو که راه فرار نمی‌‌دید، اسنادی را که در جیب داشت، خورد تا به دست ساواک نیفتد. دژخیمان رژیم پس از درگیری با اندرزگو، او را مجروح کردند. با این حال، از این می‌‌ترسیدند که اندرزگو، به خودش مواد منفجره بسته باشد. سرانجام، طی این درگیری در دوم شهریور ۱۳۵۷ با زبان روزه در ۳۹ سالگی به شهادت رسید. شهید اندرزگو قصد ترور شاه را داشت که شهادتش مانع انجام این نقشه شد.

کتاب

– یاران امام به روایت اسناد ساواک (کتاب هشتم) /سردار سرفراز شهید حجت‌الاسلام سیدعلی اندرزگو/مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات/۱۳۷۷.

– گفتگو با کبری سیل‌سپور، همسر شهید سید علی اندرزگو (سفر بر مدار مهتاب) /مرتضی سرهنگی، هدایت‌الله بهبودی/کمان/۱۳۷۹.

– سفر صبح، زندگی‌نامه شهید سید علی اندرزگو/محمد عزیزی/نشر شاهد/۱۳۷۹.

– حماسه شهید اندرزگو: بر اساس اسناد و خاطرات/مرکز اسناد انقلاب اسلامی/۱۳۷۹.

– ستاره شمال: زندگی‌نامه داستانی شهید سیدعلی اندرزگو/ناهید سلمانی/سوره مهر/۱۳۸۱.

– دار بر دوش/یعقوب توکلی/موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران/۱۳۸۳.

– شهید اندرزگو/رضا زنگی‌آبادی/انتشارات مدرسه/۱۳۸۵.

– فضیلت‌های ماندگار:مفاخر شهدای روحانیت خراسان/محمدجواد هوشیار حاجیان یزدی/سخن گستر/۱۳۸۶.

– آن یار آسمانی/عبدالمجید رحمانیان/پیام آزادگان/ ۱۳۸۶.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا