شهید هاشم جعفری معیری

شناسه

نام: هاشم
نام خانوادگی: جعفری معیری
نام پدر: حسین قلی
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۰۹/۳/۱۲
محل تولد: تبریز، آزادمردان
سن: ۵۱ سال
تحصیلات: پزشک متحصص جراحی
وضعیت تاهل: متاهل
مسئولیت: مدیرکل بهداری استان تهران
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۴/۷
محل شهادت: تهران، دفتر حزب جمهوری
نحوۀ شهادت: ترور توسط ضد انقلاب
مزار: تهران، بهشت زهرا، قطعه ۲۴، مقبره شهدای ۷۲ تن

زندگینامه

هاشم جعفری معیری

شهید هاشم جعفری معیری خرداد ۱۳۰۹ در شهر آزادمردان تبریز دیده به دنیا گشود.

مادر او دختر یکی از روحانیان خوشنام خطّه آذربایجان بود و نقش بسزایی در تربیت فرزند خود برعهده داشت.

هاشم کسب معارف اسلامی و عبادی را ابتدا به شیوه سنتی در خانه و سپس در مسجد ملک‌ شهر تبریز، ‌تحت آموزش‌های مرحوم حاج میرزا علی‌آقا تبریزی فرا گرفت و از همان دوران کودکی، شیفته کسب معارف غنی اسلامی شد. به طوری که در نوجوانی به عنوان فردی متدین و مطلع به امور عبادی و معنوی شناخته شد و رفتار معنوی و موقّر وی ‌زبانزد دوستان، اقوام و هم‌کلاسی‌ها و مربیان گردید.

تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش سپری کرد و سپس به همراه خانواده‌اش به تهران مهاجرت کرد و دوره تحصیلات متوسطه را در دبیرستان‌های این شهر پشت سر گذاشت.

او از دوران نوجوانی دارای فکری جویای حقیقت و روحیه‌ای سرشار از مطالعه و تحقیق بود. در دوران تحصیل در مقطع متوسطه ،‌ مقالات متعددی را در زمینه‌های اجتماعی، مذهبی و دانش‌آموزی به رشته تحریر درآورد.

هاشم در سال ۱۳۳۲، ‌پس از موفقیت در کنکور سراسری دانشگاه برای تحصیل در رشته طب به دانشگاه تبریز رفت. حدود ۱۷ سال به عنوان پزشک عمومی بهداری خلخال، رئیس درمانگاه خلخال، کفیل بهداری آذرشهر، رئیس بهداری آذرشهر، پزشک بهداری دماوند و رئیس بهداری میانه در وزارت بهداری مشغول خدمت به هموطنان بود اما پس از آن به دلیل فاسد بودن نظام اداری وقت، تصمیم گرفت از خدمات دولتی استعفا دهد و با زحمت زیاد بازنشسته شد. بازنشستگی او مصادف شد با افزایش مبارزات مردم علیه دیکتاتوری پهلوی، ‌بنابراین وی فرصت یافت با عزمی راسخ به پیروی از نهضت، به مبارزه با مظاهر ظلم و ستم بپردازد.

با تبعید امام به پاریس، وی در شکل‌دهی مبارزات خودجوش مردم انقلابی نقش به‌سزایی ایفا نمود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت اجتماعی و سیاسی دکتر جعفری معیری به نحو چشم‌گیری افزایش یافت. وی با اشتیاق کامل به جمع دوستان درآمد و منشاء خدمات فراوانی شد.

معیری پس از سامان‌دهی نظام اداری و درمانی سازمان‌های تابعه وزارت بهداری در سال ۱۳۵۸ به عنوان مدیرکل بهداری استان تهران مشغول به خدمت شد و در ۲۵/۸/۱۳۵۹ به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی منصوب گردید. وی در ادامه بیست و هشتم اسفند سال ۱۳۵۹ به عنوان معاون امور درمانی وزارت بهداشت مشغول به کار شد.

هاشم جعفری معیری پس از تأسیس حزب جمهوری اسلامی تا لحظه شهادت به همکاری با این تشکیلات انقلابی و اسلامی ادامه داد و در هفتم تیرسال ۱۳۶۰ به همراه ۷۲ یار انقلاب به شهادت رسید.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا