شهید محمود قندی

شناسه

نام: محمود
نام خانوادگی: قندی
نام پدر: احمد
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۲۳/۷/۶
محل تولد: تهران
سن: ۳۷ سال
تحصیلات: دکتری برق و الکترونیک
وضعیت تاهل:
مسئولیت: وزیر پست و تلگراف و تلفن
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۴/۷
محل شهادت: حزب جمهوری اسلامی
نحوۀ شهادت: ترور توسط ضد انقلاب
مزار: تهران، بهشت زهرا(س)، قطعه۲۴، ردیف۱۴۶، شماره۱۷

زندگینامه

شهید محمود قندی‌ در هفتمین روز از ششمین‌ ماه‌ سال‌ ۱۳۲۳ در سحرگاه ماه مبارک رمضان در شهر تهران دیده به دنیا گشود.

محمود درس‌ و مشقش‌ را از دبستان‌ محمدی‌ شروع‌ کرد و متوسطه‌ را در دبیرستان‌ علوی‌ ادامه‌ داد و در سال‌ ۱۳۴۱، مدرک‌ دیپلمش‌ را با معدل‌ نزدیک ۲۰ دریافت‌ کرد. او یکی‌ از بهترین‌ شاگردان‌ و محصلین‌ این‌ دبیرستان‌ به‌ شمار می‌رفت‌.

وی، دوره‌‌ی فوق‌لیسانس‌ خود را در رشته‌ی‌ مهندسی‌ الکترومکانیک‌ در دانشکده‌ی‌ فنی‌ دانشگاه‌ تهران‌، در سال‌ ۱۳۴۵ش‌ به‌ پایان‌ رساند و برای‌ ادامه‌ی‌ تحصیل ـ‌ به‌ دلیل‌ نبود مراتب‌ عالی‌ این‌ رشته‌ در ایران‌ ـ عازم‌ کشور آمریکا شد و موفق‌ شد تا در سال‌ ۱۳۵۰درجه‌‌ی دکترای‌ مهندسی‌ برق و الکترونیک‌ را با بالاترین‌ نمره‌ی‌ دانشگاهی‌ (۳/۹۴)، دریافت‌ نماید.

دکتر قندی‌، در همان‌ سال‌، به‌ ایران‌ آمد و در دانشکده‌ی‌ فنی‌ دانشگاه‌ تهران‌ مشغول‌ به‌ تدریس‌ شد. در دوران‌ دانشجویی‌، فعالیت‌های‌ سیاسی‌ ـ اسلامی‌ خود را در کتابخانه‌‌ی دانشکده‌‌ی فنی‌ آغاز کرد و در آمریکا نیز به‌ این‌ فعالیت‌ها ادامه‌ داد. وی از مؤسسین‌ انجمن‌ اسلامی‌ دانشجویان‌ آمریکا و کانادا بود و در همان‌ سال‌ همراه‌ شهید دکتر مصطفی‌ چمران‌ و چند تن‌ دیگر از یاران‌، اساسنامه‌‌ی انجمن‌ را تهیه‌ و تدوین‌ نمودند.

دکتر محمود قندی‌ از شاگردان‌ مرحوم‌ استاد علامه‌ محمد حسین‌ طباطبایی‌ (صاحب‌ تفسیر المیزان‌) بود و در فلسفه‌ نیز پای‌ درس‌ استاد شهید مرتضی‌ مطهری‌، حاضر می‌شد.

در اوج‌ انقلاب‌، مبارزاتش‌ را شدت بخشید تا جایی که‌ به‌ همراه‌ دو تن‌ از یارانش‌، به‌ زندان‌ ساواک‌ افتاد و با پادرمیانی‌ اساتید دانشگاه‌ و اعضای‌ هیئت‌ علمی‌ دانشکده‌‌ی فنی‌ آزاد گردید.

پس‌ از پیروزی انقلاب‌، دکتر قندی‌ از طرف‌ شورای‌ انقلاب‌ به‌ مقام‌ عالی‌ وزارت‌ پست‌، تلگراف‌ و تلفن‌ منصوب‌ شد و پس‌ از انتخاب‌ شهید رجایی‌ به‌ نخست‌‌وزیری‌، به‌عنوان‌ یکی‌ از وزرای‌ کابینه‌ی‌ ۳۶ میلیونی،‌ در این‌ مسئولیت‌ مهم‌ و خطیر، ابقاء گردید و از مجلس وقت رأی اعتمادگرفت.

در روزهای‌ آخر و پس‌ از شهادت‌ دکتر مصطفی‌ چمران‌، روحیه‌ی‌ دکتر قندی‌ بسیار تغییر کرده‌ بود و بارها از خاطراتش‌ با شهید چمران برای‌ یارانش‌ نقل‌ می‌کرد.

روز هفتم‌ تیرماه‌ سال‌ ۱۳۶۰، دکتر محمود قندی پس‌ از انجام‌ امور‌ روزانه‌ به‌ کلاس‌ درس‌ رفت‌ و پس‌ از اتمام‌ کلاس‌، جهت‌ شرکت‌ در جلسه‌ی‌ شورای‌ مرکزی‌ حزب‌ جمهوری‌ اسلامی‌ به‌ دفتر مرکزی‌ حزب‌، واقع‌ در محله‌ی‌ سرچشمه‌ی‌ تهران‌، مراجعت‌ نمود که‌ در همان‌ جلسه‌، همراه‌ شهید مظلوم‌ آیت‌الله‌ دکتر بهشتی‌ و ۷۲ تن‌ دیگر از یاران‌ حضرت‌ امام‌(ره‌) به‌ فیض‌ عظیم‌ شهادت‌ نایل‌ آمد.

کتاب

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا