شهید نصرت الله انصاری

شناسه

نام: نصرت الله
نام خانوادگی: انصاری
نام پدر: علی اصغر
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۲۰
محل تولد: بویین زهرا، قزوین
سن: ۳۴ سال
تحصیلات: حوزوی
وضعیت تاهل: متاهل
مسئولیت:
تاریخ شهادت: ۱۳۵۴
محل شهادت:
نحوۀ شهادت: شکنجه ساواک
مزار: تهران، بهشت زهرا(س)،(قطعه ۳۹، ردیف ۱۸، ردیف ۴۶)

زندگینامه

شهید نصرت الله انصاری، در شب جمعه دوم دیماه سال۱۳۲۰ در روستای عصمت آباد از توابع شهرستان بویین زهرا دیده به جهان گشود و بعد از گذراندن دوران کودکی، در مکتبخانه روستا، قرآن را فرا گرفت و تحصیلات ابتدایی را در همین روستا گذراند. او بعد از اخذ مدرک دوره ابتدایی، با اذن پدر، به شهر قزوین آمده، در مدرسه صالحیه مشغول یادگیری علوم دینی و حوزوی گردید.

پس از ورود به مدرسه، به خاطر امانت داری و تقوا، سرپرستی طلاب مدرسه سردار را به او محول کردند و همزمان با تحصیل، برای تأمین هزینه زندگی و تحصیل، در یک مغازه عطاری مشغول به کار شد.

بعد از ۳ سال تحصیل در مدرسه صالحیه و سردار، برای کسب بیشتر علم به شهر قم هجرت کرده و در مدرسه فیضیه مشغول فراگیری علوم فلسفی و دیگرعلوم حوزوی شده و با توجه به علاقه وافر به فلسفه اسلامی، در درس علامه طباطبایی(ره) حاضر شد و فقه و اصول را نیز نزد اساتید برجسته فرا گرفت.

با وقوع حادثه تلخ زلزله بویین زهرا درسال ۱۳۴۱ هجری شمسی، وی به منطقه مراجعت کرد و در امدادرسانی به آسیب دیدگان این فاجعه، قدم های مثبتی برداشت، که از جمله فعالیت های ایشان در این ایام، ساختن مسجد و حمام و لوله کشی آب آشامیدنی روستا های عصمت آباد و قاسم آباد بود.

او پس از اتمام عملیات کمک رسانی و بعد از بهبود نسبی اوضاع، دوباره به شهر قم بازگشت که همزمان بود با آغاز نهضت امام خمینی و او نیز همراه آیت الله باریک بین به فعالیت سیاسی پرداخت.

بعد از دستگیری و تبعید حضرت امام(ره) به عراق، انصاری به عشق امام و دیدار ایشان و زیارت عتبات عالیات، به طور مخفیانه راهی نجف اشرف شد.

وی پس از بازگشت از عراق به ادامه تحصیل و فعالیت سیاسی پرداخت و در سال ۱۳۴۵، در سن ۲۵ سالگی پای سفره عقد نشست و با یکی از سادات هاشمی ازدواج کرد، مدت کوتاهی در قزوین ساکن شد، سپس به همراه همسرش به قم عزیمت کرد تا اینکه در یکی از روزهای اسفند ماه سال ۱۳۵۴، در حین خدمت در بانک تعاون، توسط دژخیمان رژیم شاه دستگیر و به زندان منتقل شده و در زیر سختترین شکنجه های جلادان و ماموران ساواک به فیض عظیم شهادت نایل گشت.

او که مظلومانه و در سیاهچال های رژیم به شهادت رسیده بود، مخفیانه دفن گردید. بعد از پیروزی انقلاب و با بررسی اسناد و مدارک ساواک، مزارش در بهشت زهرا، قطعه ۳۹ ردیف ۱۸ و آرامگاه شماره ۴۶ اعلام شد.

کتاب

شناسنامه کتاب

عنوان: شیخ نصرت الله

نویسنده: روح الله شریفی

ناشر: سوره مهر

سال انتشار: ۵۹۳۱

دربارۀ کتاب

کتاب “شیخ نصرت” تلاشی برای بازشناسی نقش یک روحانی انقلابی است که از سال ۸۳۳۱ حضرت امام خمینی(ره) آشنا می شود، چهار سال بعد در سن ۲۲ سالگی و در بحبوحه قیام ۵۱ خرداد ۲۴۳۱ به مبارزه با فعالیت های بی سر و صدای میسیونرهای آمریکایی در عصمت آباد واقع در منطقه بویین زهرا ی قزوین می پردازد.

این روحانی انقلابی که بعدها طی چندین سفر به نجف اشرف از امام خمینی(س) برای جمع‌آوری وجوهات شرعی اجازه‌نامه دریافت و در سال۰۵۳۱ اقدام به تأسیس صندوق تعاون اسلامی در شهر قم کرد که کمک شایانی به شاگردان امام(س) و اقتصاد مبارزان و مخالفان رژیم پهلوی بود.

این کتاب کوشیده با نگاهی پرسش گر به دلایل دستگیری و شهادت شهید انصاری بنگرد و زنگار از چهره مردی بردارد که امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده اش بر مظلومیت او گریست.

محتوای مطالب کتاب “شیخ نصرت” براساس مصاحبه‌ها و اسناد آرشیوی استوار است، اما کتاب به گونه‌ای تنظیم شده که خواننده از خواندن اسناد بی‌نیاز نیست و اطلاعات تکمیلی را باید در فصل‌های پایانی بیابد.

این کتاب در ۵۶۱ صفحه با قطع رقعی و شمارگان یک هزار نسخه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا