شهید علی قدوسی

شناسه

نام: علی
نام خانوادگی: قدوسی
نام پدر: احمد
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۰۶/۰۵/۱۲
محل تولد: نهاوند
سن: ۵۴
تحصیلات: حوزوی
وضعیت تأهل: متاهل
مسئولیت: دادستان انقلاب
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۰۶/۱۴
نحوۀ شهادت: ترور
مزار: قم حرم حضرت معصومه (ص)

زندگینامه

شهید علی قدوسی در ۱۲ مرداد ۱۳۰۶ در نهاوند به دنیا آمد. پدرش آخوند ملااحمد از روحانیان منطقه بود که امور شرعی مردم نهاوند و نواحی اطراف آن را اداره می‌کرد.

علی مقدمات تحصیل را در مکتب‏‎خانه و نزد پدر آموخت و سپس وارد آموزشگاه‏‌های جدید شد. در سال۱۳۲۱ و در پانزده سالگی برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت کرد. درس‌‏های مقدمات و سطح حوزه علمیه را از اساتیدی مانند شهید صدوقی آموخت و در درس خارج آیت ‏الله بروجردی و امام خمینی شرکت کرد و در سال۱۳۴۱ به اجتهاد رسید. وی همراه مرتضی مطهری و سید محمد حسینی بهشتی در درس علامه طباطبایی حاضر می‌شد. طباطبائی به او علاقه داشت و او را به دامادی خود پذیرفت و دخترش، نجمه سادات طباطبایی را به عقد ازدواجش درآورد.

علی قدوسی در جریان ملی شدن صنعت نفت در سال۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ با سید ابوالقاسم کاشانی همکاری و با فداییان اسلام نیز ارتباط برقرار کرد و از حامیان نواب صفوی بود. وی در‌‌ همان سال‏‌ها، آموزش‏‌های نظامی را در مناطق کوهستانی گذراند. همچنین در نهاوند در مقابل فعالیت‌های حزب توده جبهه‌گیری کرد و در مسیر ابراز عقایدش به زندان افتاد. پس از آزادی از زندان به قم رفت و همراه سید محمد حسینی بهشتی کوشید با حفظ اصالت‏‌های حوزه و تکیه بر امتیاز‌ها و ویژگی‏‌های این نظام، برنامه‌‏های جدیدی طراحی کند. برنامه‏‌ریزی دقیق، استفاده از روش‏‎های ارزش‏‎یابی، آزمون‏‌های منظم و نظارت مستقیم بر متون درسی، از جمله برنامه‌‏های او در این راستا بود. چنین تفکری به تأسیس مدرسه حقانی در سال ۱۳۳۹ش انجامید. شاگردان تربیت شده این مدرسه بعد از انقلاب نقش ویژه ای در ایجاد و اداره برخی از نهادها دارند.

قدوسی در آستانه ورود امام ‏خمینی به ایران، یکی از اعضای فعال کمیته استقبال بود. عضویت در شورای عالی قضایی و دادستانی کل انقلاب، از مسئولیت‌هایی بود که بعد از انقلاب برعهده وی گذاشته شد. او آیین‌نامه دادگاه‌های انقلاب را نوشت و برخی از نیروهای معتقد به انقلاب را وارد سیستم قضایی کرد. او همچنین برای تغییرات در وزارت فرهنگ طرح‌هایی ارائه کرد.

سرانجام شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۶۰ بر اثر انفجار بمبی در دادستانی به شهادت رسید. پیکر او پس از تشییع در تهران به قم منتقل و در حرم حضرت معصومه دفن شد. امام خمینی شهادت او را تسلیت گفت.

وصیتنامه

دوستان من! اگر آمده‌اید که روحانی شده و به پست و مقام برسید و دنبال بزرگ شدن و به دست آوردن موقعیت و ثروت باشید، بدانید که در دنیا و آخرت ضرر کرده‌اید. تا دیر نشده بازگردید.

ولی اگر آمده‌اید که سرباز امام زمان (عج) و خادم اسلام بشوید، خوش آمدید، بدانید که خداوند شما را یاری خواهد کرد.

کتاب

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا