شهید جواد سرحدی

شناسه

نام: جواد
نام خانوادگی: سرحدی
نام پدر: روح‌الله
نام مادر: فاطمه سلطان
تاریخ تولد: ۹ اسفند ۱۳۱۷
محل تولد: سقز
سن: ۴۳ سال
تحصیلات: لیسانس اقتصاد
وضعیت تأهل: متأهل
مسئولیت: کارمند حزب جمهوری، مسئول بخش دانشجویی کنسولگری ایران در هوستون، امین دولت جمهوری اسلامی ایران، مدیر عامل سازمان تعاون شهر و روستا
تاریخ شهادت: ۷ تیر ۱۳۶۰
نحوۀ شهادت: ترور توسط منافقین
مزار: تهران، بهشت زهرا (قطعه ۱۴، ردیف ۱۴۵، شماره ۹)

زندگینامه

شهید جواد سرحدی در سال ۱۳۱۷ در سنقر کرمانشاه به دنیا آمد. وی بدلیل نبود امکانات در زادگاهش به تهران آمد و یک وقفه چند ساله در تحصیلش افتاد و چون به دانشگاه راه پیدا نکرد در بازار مشغول کار شد. وی از کمک رساندن به مردم مستضعف دست بر نمی داشت با شرکت در تاسیس مراکز خیریه و مراکز امداد به یاری ستمدیدگان و مظلومان و یتیمان می شتافت. اما شاید مهمترین کار او در بازار، انسجام نیروها و عناصر مبارز مذهبی و شکل دادن و سازمان دادن به این عناصر و تشکیلاتی کردن مبارزه در سنگر بازار و جلوگیری از هرز رفتن نیروهای مسلمان بود.

مدتی بعد، بدلیل اینکه سازمان امنیت از کار او جلوگیری می کرد مجبور به ترک ایران شد و به هرستون آمریکا رفت و در رشته اقتصاد از دانشگاه هرستون موفق به اخذ مدرک لیسانس شد.

با پیروزی انقلاب، مسئول بخش کنسولگری ایران در هرستون شد و در سال ۵۸ به ایران مراجعت و در کابینه شهید رجایی به سمت مدیرعامل سازمان شهر و روستا برگزیده شد. او با ۱۷ الی ۱۹ ساعت کار شبانه حافظ انقلاب بود و برای به ثمر نشستن آن، از جان مایه گذاشت و سرانجام بدست منافقان کوردل شربت شهادت را به همراه ۷۲ یار باوفا نوشید.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا