شهید ایرج شهسواری

شناسه

نام: ایرج
نام خانوادگی: شهسواری
نام پدر: رحیم
نام مادر:
تاریخ تولد: ۳ خرداد ۱۳۲۵
محل تولد: بیجار
سن: ۳۵ سال
تحصیلات: کارشناسی‌ارشد زبان و ادبیات فارسی
وضعیت تأهل: متأهل
مسئولیت: معاون اداری و مالی وزارت آموزش در سال ۵۹
تاریخ شهادت: ۷ تیر ۱۳۶۰
نحوۀ شهادت: ترور توسط منافقین
مزار: تهران، بهشت زهرا (یادبود ۷۲ تن)

زندگینامه

شهید ایرج شهسواری، ۳ خردادماه ۱۳۲۵ در شهر بیجار به دنیا آمد. وی از سال ۱۳۴۳ به مدت دو سال بعنوان معلم روزمزد در روستاهای “بیجار” تدریس کرد تا دیپلم گرفت. علاوه بر آن، در مسجد و مکتب علوم شرعیه را فراگرفت. در بهمن ۱۳۴۵، به خدمت اعزام شد و بعد از ۴ ماه دوره مقدماتی در پادگان همدان، ‌بعنوان سپاه دانش در روستاهای خراسان شروع به تدریس نمود. او پس از پایان خدمت سربازی به عنوان معلم رسمی به تدریس در روستاهای بیجار پرداخت.

وی ضمن تدریس تحصیلات خود را نیز ادامه داد و توانست در قسمت شبانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران دوره کارشناسی رشته ادبیات عرب را گذرانده و پس از آن دوره کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی را در همان دانشگاه به پایان رساند. او پس از فراغت از تحصیل همچنان تدریس می نمود و در کنار آن در کلاسهای آموزش قرآن، اصول عقاید را تدریس می کرد؛ در همین رابطه بود که چند بار خانه اش توسط ساواک تفتیش شد.

شهسواری با پیروزی انقلاب اسلامی، انجمن اسلامی معلمان ایران را برای پاک سازی محیط وزارت آموزش و پرورش تأسیس کرد و پس از آن وارد کار اجرایی در سطح آموزش و پرورش شد؛ او مدتی مسئولیت معاونت آموزش و پرورش ناحیه ۱۲ و مدتی ریاست ناحیه ۱۳ را برعهده داشت. وی در سال ۱۳۵۹ با گذراندن دوره مدیریت در سامان امور اداری و استخدامی، از سوی شهید رجایی، نخست وزیر وقت، به عنوان معاون اداری و مالی وزارت آموزش و پرورش منصوب شد و تمام تلاش خود را برای بهبود ساختار اداری و مالی این وزارتخانه و رسیدگی به وضعیت فرهنگیان بکار بست. او همچنین به عضویت حزب جمهوری در آمد و سرانجام هم در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ در انفجار دفتر حزب به مقام رفیع شهادت نائل شد.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا