شهیده طیبه واعظی

شناسه

نام: طیبه
نام خانوادگی: واعظی
نام پدر: محمد صادق
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۳۶/۴/۲۴
محل تولد: اصفهان، روستای دهنو
سن: ۲۱ سال
تحصیلات:
وضعیت تاهل: متاهل (دارای ۱ فرزند پسر)
شغل:
تاریخ شهادت:۱۳۵۶/۳/۳
محل شهادت: تهران، زندان ساواک
نحوه شهادت:
مزار: تهران، بهشت زهرا، قطعه ۳۹، ردیف۴۶، شماره۴۶
سایر اطلاعات: همسر و برادر ایشان نیز به فیض شهادت رسیده اند.

زندگینامه

شهیده طیبه واعظی دهنوی ۲۴ تیرماه ۱۳۳۶ در روستای دهنو از توابع استان اصفهان به دنیا آمد. پدرش روحانی بود و به همین خاطر در شهر قم زندگی می‌کردند. مثل دیگر روحانیان آن زمان، وضع مالی خوبی نداشتند. پدر طیبه، نماز و روزه استیجاری می‌پذیرفت. طیبه هم برای کمک به خانواده قالی می‌بافت.

قبل از رسیدن به سن تکلیف ماهی ۱۵ روز را روزه می‌گرفت و ۸ روز را برای سلامتی امام‌خمینی(ره) و ۷ روز را برای پدر و مادر روزه می‌گرفت و چنان با قرآن مأنوس بود که به‌طور مداوم قرآن همراه داشت. وی تحصیلات خود را تا مقطع پنجم ابتدائی ادامه داد.

در ۱۴ سالگی با پسرخاله‌اش ابراهیم جعفریان ازدواج کرد و حاصل این ازدواج پسری به اسم محمدمهدی بود.ازدواج با ابراهیم نقطه عطف زندگی طیبه بود و او را با مبارزات انقلابی و مجاهدانه بیشتر پیوند زد و مبارزات این زوج به حدی رسید که ساواک خشمناک به دنبال دستگیری آنها بود.

سی‌امین روز از فروردین ۵۶ در پی دستگیری یکی از اعضای گروه در تبریز، به ابراهیم مشکوک می‌شوند و او را دستگیر میکنند. با دستگیری او و بازرسی بدنی اجاره‌نامه خانه تبریز را پیدا کرده و به این ترتیب، طیبه و حتی برادر و همسر برادرش را که آنها نیز از مبارزان انقلابی بودند، پیدا کرده و به شهادت رساندند. طیبه هنگام دستگیری، فرزندی ۴ماهه داشت. وقتی ساواک طیبه را دستگیر و به دست‌هایش دستبند زده بودند، گفته بود: «مرا بکشید ولی چادرم را برندارید.»

طیبه، ابراهیم و پسرشان محمدمهدی را پس از چند روز شکنجه از تبریز به کمیته تهران منتقل  کردند و یک ماه تمام آنها زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفتند و سرانجام در سوم خرداد ۵۶ زیر شکنجه به فیض شهادت نایل شدند.

محمدمهدی برای آزار بیشتر خانواده، به شیرخوارگاه سپرده شد! ساواک ادعا کرده بود که پدر و مادر این کودک براثر اعتیاد شدید مرحوم شده‌اند و برای اینکه کسی او را نشناسد، نام او را شهرام گذاشته بودند. دو سال بعد فرزند آنها با پیگیری‌های فراوان در پرورشگاه پیدا شده و به آغوش خانواده بازگردانده شد.

کتاب

کتاب: روزگار طیبه

اثر: مریم فهیمی

طیبه دختر شیخ صادق دهنوی است و صفورا دختری که دستفروشی می‌کند و پدر و مادرش را از دست داده است. طیبه قالی‌بافی می کند تا کمک خرج خانواده باشد. داستان دوستی این دو با تغییر مسیرشان به ظاهر تمام شده اما دست تقدیر دوباره آن دو را در کنار هم قرار می‌دهد و هر دو شهید می‌شوند.

کتاب: موقعیت فرشته (برگی از خاطرات زندگی شهید طیبه واعظی)

مؤلف: زهرا ترکان

ناشر: ستارگان درخشان وابسته به مرکز حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و بسیج سپاه صاحب الزمان

کتاب، روایتی داستانی از خاطرات و سرگذشت شهید «طیبه واعظی» است که با زبانی ساده و روان نگاشته شده است. نویسنده خاطراتش را با شخصیت‌پردازی مناسب و توصیف عمیق‌ترین احساسات و افکار آن‌ها و همچنین با بیان دقیق جزئیات فضای داشتان نوشته تا خواننده را از ابتدا تا انتهای داستان با خود همراه سازد. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: ««طیبه» با مرتضی دور حیاط می‌چرخیدند و شعر انقلابی می‌خواندند. مادر متعجب بود و نگران این‌که مبادا صدایشان را کسی بشنود از بچه‌ها خواست که داخل اتاق بیایند».

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا