شهید یدالله کلهر

شناسه

شهید یدالله کلهر در تاریخ ۱۲ شهریورماه ۱۳۳۳ در شهریار (بابا سلمان) بدنیا آمد. پدرش نبی الله و مادرش زهرا نام داشت. در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۳۶۵ و در جریان عملیات کربلای ۵ (شلمچه)، بر اثر اصابت گلوله تانک به درجه رفیع شهادت نائل آمد. از ایشان یک فرزند دختر به یادگار مانده است. مزار این شهید عزیز در گلزار شهدای امامزاده محمد (ع) کرج قرار دارد.

زندگینامه

شهید یدالله کلهر در نیمه های آخرین ماه تابستان ۱۳۳۳ در روستای باباسلمان از توابع شهریار دیده به جهان گشود.

وی در دوران تحصیل دارای هوش و ذکاوت خاصی بود به طوری که باعث اعجاب همگان می‌شد. او رفتاری بزرگ‌منشانه داشت و مردانگی و شجاعت در ذاتش بود. علی‌رغم سواد کم خانواده، همیشه شاگرد اول یا دوم بود. دبستان را در روستا خواند و برای ادامه تحصیل، به شهریار رفت. تا سیکل خواند و سپس مشغول کار در تانکرسازی شد.  

وی در سال ۱۳۵۱ همراه یکی از دوستانش در کار برق و سیم‌کشی ساختمان وارد شد و در شهر اصفهان یک پروژه بزرگ برق‌کشی را با موفقیت در اسرع وقت به پایان رساند. در سال ۱۳۵۳ مدتی به جوشکاری پرداخت و همان سال به سربازی اعزام شد. وی چندین بار از سربازی در رژیم ستمگر پهلوی فرار کرد و سرانجام دوره آموزش خود را در ارومیه و بقیه سربازی‌اش را در شاهپور گذراند.

وی در هنگامه اعتراضات علیه رژیمشاهنشاهی، از جمله مریدان امام خمینی شد و به جمع مبارزان مکتب روح‌الله پیوست.

در هنگام تصرف باغشاه، از ناحیه پا مجروح شد.

وی جزء اولین نفراتی بود که در مسجد باباسلمان شعار و تکبیر گفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در جرگه بنیانگذاران سپاه قرار گرفت و مسئولیت انتظامی شهر کرج را پذیرفت.

فعالیت ضد انقلاب در غرب کشور یدالله را بر آن داشت که به آن خطه سفر کند و به صف مبارزان علیه گروه های معاند پیوندد. در سال ۱۳۵۸ به اصرار خانواده ازدواج کرد و با شروع جنگ تحمیلی به جبهه‌های رزم حق علیه باطل شتافت. در طول پیکار مسئولیت های مهم و مؤثری را بر عهده داشت. سال ۱۳۶۱ یک دوره‌ی فشرده مربیگری را در پادگان امام حسین (ع) گذراند و در اردیبهشت سال ۱۳۶۳ همراه گروهی به سوریه و لبنان سفر کرد. بعد از بازگشت از لبنان، در عملیات‌های مختلف شرکت نمود. سال ۱۳۶۴ به حج تمتع اعزام شد.

وی در سمتهای مختلفی در جبهه خدمت نمود. به عنوان نمونه:

  • معاونت تیپ‌المهدی (عج)
  • معاونت تیپ اکرم(ص)
  • معاونت لشکر ۲۷ محمدرسول الله (ص)
  • و قائم‌مقام لشکر۱۰سید‌الشهدا علیه السلام

حاج یدالله کلهر؛ مدتی جانشین لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) بود و سپس به لشکر ۱۰ سیدالشهدا(ع) پیوست و بعد از مجروحیت سردار علی فضلی، بعنوان فرمانده تیپ معرفی شد.

قائم مقام لشکر۱۰ چندین بار نیز به دلیل مجروحیت سخت، در بیمارستان بستری شد. یک کلیه‌اش را از دست داد و یک دستش بر اثر ترکش عملاً از کار افتاد، اما هنوز بهبودی کامل حاصل نشده بود که دوباره به جبهه بازگشت.

وی در عملیات‌ها صبور و خونسرد بود و در شب‌های عملیات موجب آرامش دلها می‌گشت.

سر انجام علمدار لشکر۱۰ حضرت سیدالشهدا علیه السلام در اولین روز از دومین ماه زمستان ۱۳۶۵ یعنی ۱/۱۱/۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ هنگام بازگشت از خط به قرارگاه در اثر اصابت گلوله تانک دشمن به ماشین حامل وی، به دیدار یار شتافت و پیکر پاکش در امامزاده محمد حصارک کرج به خاک سپرده شد.

وصیتنامه

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا