شهید میرحمید موسوی اقدس

شناسه

نام: میر حمید
نام خانوادگی: موسوی اقدس
نام پدر: میر ابراهیم
نام مادر: فاطمه دم تاب
تاریخ تولد: ۱۳۳۹/۸/۱۷
محل تولد: آذربایجان شرقی، الان برآغوش
سن: ۲۴ سال
تحصیلات: دیپلم ادبی
وضعیت تاهل: مجرد
مسئولیت: فرمانده گردان مسلم ابن عقیل ل۲۷
شغل:
تاریخ شهادت: ۱۳۶۲/۸/۱۲
محل شهادت: پنجوین
نحوۀ شهادت: والفجر ۴
مزار: آذربایجان شرقی، مرند، گلزار باغ رضوان

زندگینامه

شهید میرحمید موسوی اقدس سال ۱۳۳۹ متولد شد. پدرش (ابراهیم) آموزگار بو. خانواده او به دلیل مأموریت پدر در شهر «آلان برآغوش» از توابع تبریز سکونت داشتند. پنج سال پس از تولد حمید، خانواده اش به شهر مرند نقل مکان کردند. حمید دومین فرزند خانواده بود.

در سال ۱۳۴۵ وارد مدرسه ابتدایی انوشیروان (سابق) شد و در سال ۱۳۵۰ به مدرسه راهنمایی آیت الله سعیدی (فعلی) رفت. درآمد پدر حمید بسیار اندک بود و آنها در خانه پدربزرگ پدری زندگی می کردند. به همین دلیل حمید در تابستانها به کار در کارخانه آسفالت سازی و یا کارخانه سیمان می پرداخت و از این طریق تاحدودی مخارج تحصیل خود را تأمین می کرد. او به پدربزرگ خود که فردی مؤمن و متدین بود علاقه بسیار داشت. او بنیانگذار مسجد قیام مرند و امام جماعت آنجا بود. همین امر سبب شد تفکر دینی و مذهبی حمید شکل گیرد. در سال ۱۳۵۳ وارد دبیرستان ناصرخسرو در رشته فرهنگ و ادب شد.

با اوج گیری انقلاب وارد فعالیتهای ضد رژیم شد و نوارهای سخنرانی حضرت امام و حجت الاسلام شیخ احمد کافی را که از تبریز توسط پسرخاله اش فرستاده می شد در زیرزمین مسجد قیام تکثیر می کرد و از همان جا بین افراد پخش می کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حمید در سال ۱۳۵۷ تحصیل خود را متفرقه ادامه داد و در سال ۱۳۵۹ موفق به اخذ دیپلم ادبی شد. در سال ۱۳۵۹ به عضویت رسمی سپاه درآمد. با شروع غائله کردستان از طرف سپاه عازم این منطقه شد. او گواهینامه رانندگی داشت و بسیاری از وسایل تدارکاتی مورد نیاز سپاه را به کردستان حمل می کرد.

با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه رفت. در بدو ورود در لشکر عاشورا بود و پس از آن به لشکر محمد رسول الله(ص) پیوست.

در اوایل جنگ علاوه بر حضور در صحنه های نبرد کمک رسان رزمندگان بود و هدایای مردم مرند را به جبهه می رساند.

در تمام مدت حضور در جنگ لباس شخصی نپوشید و می گفت: «اگر خدا بخواهد بمیرم بهتر است در این لباس باشم.» شصت ماه در جبهه خدمت کرد.

حمید مدتی راننده آمبولانس بود ولی کار اصلی او شکار تانک (آرپی جی زن) شد. در اوایل جنگ در جبهه آموزش می داد . به دلیل تبحر در کاربرد آرپی جی در بین دوستان و همرزمانش به حمید آرپیجی شهرت یافت.

پس از مدتی به سمت فرماندهی گردان مسلم بن عقیل رسید.

در عملیات مختلفی مانند فتح المبین ، بیت المقدس ، رمضان ، والفجر مقدماتی ، والفجر ۴ و عملیات کرکوک شرکت داشت و چندین بار زخمی شد.

حمید موسوی اقدس در مرحله سوم عملیات والفجر ۴ در ۱۲ آبان ۱۳۶۲ در منطقه پنجوین در تپه ۱۹۰۰ (کانی مانگا) به شهادت رسید. پیکر وی مدت یازده سال در خاک عراق باقی ماند و پس از آن چند تکه استخوان از کمر به پایین به وطن بازگشت و در گلزار شهدای مرند به خاک سپرده شد.

وصیتنامه

فرازی از وصیتنامه شهید میر حمید موسوی اقدس

خدا انسان را آفریده تا او را بپرستد و در فطرت او جاذبه ای از عشق خدایی قرار داده که در صادقانه ترین تظاهراتش باعث ایثار شود و ایثار در قله عشق انسان به خدا و در شدیدترین تجلیاتش به شهادت می رسد.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا