شهید موسی کلانتری

شناسه

نام: موسی
نام خانوادگی: کلانتری
نام پدر: محمدحسین
نام مادر: کبرا
تاریخ تولد: ۱۳۲۷/۳/۳
محل تولد: مرند
سن: ۳۳ سال
تحصیلات:
وضعیت تاهل: متاهل( دارای ۲ فرزند)
مسئولیت: وزیر راه ترابری 
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۴/۷
محل شهادت: حزب جمهوری اسلامی
نحوۀ شهادت: ترور توسط ضد انقلاب
مزار: بهشت زهرا (س)، قطعه۲۴، ردیف ۱۵۰

زندگینامه

شهید موسی کلانتری روز سی ام اردیبهشت ۱۳۲۷، در مرند چشم به جهان گشود. پدرش محمدحسین، سردخانه دار بود.

وی تحصیلات ابتدایی و مقداری از متوسطه را در همان شهر به پایان رسانید و دیپلم خود را از دبیرستان خوارزمی تهران گرفت و در سال ۱۳۴۵ وارد دانشگاه پلی تکنیک تهران شد. موسی تا پایان دوره کارشناسی ارشد در رشته عمران درس خواند. فوق لیسانس در رشته راه و ساختمان خواند.

ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر شد.

او در دوران دانشجویی از اعضای فعال انجمن اسلامی بود، پس از انجام خدمت سربازی در کارگاههای راهسازی در شهرهای مختلف به کار مشغول شد و سپس با گسترش مبارزات مردم در سال ۱۳۵۷ به قیام فراگیر مردمی پیوست پس از پیروزی انقلاب به عنوان پاسدار کمیته به حراست از انقلاب اسلامی پرداخت.

مهندس موسی کلانتری پس از چندی به اتفاق عده ای از دوستان خود که پس از انقلاب در مسجد الجواد با آنها آشنا شده بود به وزارت راه و ترابری مراجعه کرده و جهت فعال کردن اداره راه خوزستان به آن منطقه رفت از آن پس نیز چندی به استان آذربایجان غربی برای اداره و به انجام رسانیدن راه ارومیه اعزام شد.

سپس از سوی شورای انقلاب به سمت وزیر راه و ترابری منصوب شد و پس از تشکیل دولت شهید رجایی تا هنگام شهادت همچنان در این سمت به انجام وظیفه و خدمت به مردم ادامه داد.

وی در طول مدت وزارت خدمات شایانی در جهت گسترش راهسازی و پل سازی و غیره کرد و بیشترین همّ خود را در جهت گسترش راه های روستایی به کار برد در این مدت صدها روستا برای نخستین بار به شهرها و روستاهای همجوار خود پیوند یافت و صدها کیلومتر راه خطرناک کوهستانی تعریض شد.

سرانجام این شهید سختکوش در فاجعه هفتم تیر ماه ۱۳۶۰ به دست منافقان به درجه شهادت نائل گشت.

وصیتنامه

بسم الله الرحمن الرحیم

 انا لله و انا الیه راجعون

آرزو می‌کنم که در بستر نمیرم.

هر چه شرع انور مقرر داشته عمل شود.

به بچه‌های من بگویید همه چیز خود را فدای راه خدا کنند.

تا جایی که به خاطر دارم به کسی بدهکار نیستم جز پدر و مادرم که انشاءالله مرا خواهند بخشید.

آن‌هایی که مرا می شناسند بدانند این انقلاب مالِ خداست و خود را فدای آن کنند، خداوند همیشه رحمت خود را از این ملت دریغ نفرماید و طول عمر به امام امت عطا فرماید.

کتاب

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا