شهید مهدی حاجیان مقدم

شناسه

نام: مهدی
نام خانوادگی: حاجیان مقدم
نام پدر: عباس
نام مادر: صغرا
تاریخ تولد: ۱۳۳۳/۴/۲۳
محل تولد: تهران
سن: ۲۷ سال
تحصیلات: مدیریت مهندسی
وضعیت تاهل:
مسئولیت: کاردار سفارت، مسئول آموزش واحد مهندسین حزب جمهوری اسلامی
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۴/۷
محل شهادت: حزب جمهوری اسلامی
نحوۀ شهادت: ترور توسط ضد انقلاب
مزار: تهران، بهشت زهرا(س)، قطعه۲۴، ردیف۱۵۰، شماره۲۴

زندگینامه

شهید مهدی امین‌زاده ۱۴ شهریور ۱۳۲۸ در شهرستان قاین دیده به جهان گشود.

وی تا پایان سال سوم متوسطه را در زادگاهش گذراند و سپس ادامه تحصیلاتش را در مشهد با اخذ مدرک دیپلم در رشته‌ی اقتصاد به پایان رسانید و در سال ۱۳۴۷ با رتبه عالی در دانشگاه ملی پذیرفته شد و تحصیلات دانشگاهی را در رشته اقتصاد و علوم سیاسی ادامه داد. همزمان با تحصیل، مبارزه بر علیه رژیم پهلوی را از دانشگاه آغاز کرد و مبارزاتش در این دوران تحت هدایت عموی وی حضرت آیت الله قاینی انجام می گرفت.

سال ۱۳۵۱ از دانشگاه تهران فارغ التحصیل گردید و جهت ادامه‌ی تحصیل عازم آمریکا شد. وی یکی از اعضای کارآمد اتحادیه انجمن‌های اسلامی آمریکا و کانادا بود و فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه نشر فرهنگ اسلام و مبارزه با رژیم حاکم در ایران داشت و تظاهرات انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا بر علیه رژیم پهلوی را راه اندازی و هدایت آن را بر عهده داشت. او علاوه بر همکاری با انجمن اسلامی دانشگاه واشنگتن با کمک سایر دوستانش اقدام به تأسیس یک کتابخانه اسلامی و تشکیل کلاسهای سخنرانی مذهبی و تفسیر قرآن در این دانشگاه نمود.

او پس از اخذ مدرک فوق لیسانس در رشته اقتصاد، به تحصیل در رشته‌ی برنامه‌ریزی اقتصادی در شهر تگزاس ادامه داد و موفق به اخذ مدرک دکترا در آنجا گردید.

هنگامی که امام خمینی (ره) در پاریس اقامت داشت، او با شور و شوق خود را به آنجا رساند و در معیت ایشان به ایران بازگشت و پس از چندی به اتفاق همرزم خود شهید دکتر اسدالله زاده در حزب جمهوری اسلامی مشهد به فعالیت پرداخت.

دکتر مهدی امین زاده پس از پیروزی انقلاب مدتها در کمیته های مشهد با ذوق و شوق زایدالوصفی شبانه روز کار می کرد.

وی در تاریخ ۸/۱۰/۱۳۵۸ با خانم ستوده ازدواج کرد که از این پیوند مقدس یک فرزند دختر به اسم هاجر (متولد۳/۱/۱۳۵۹) به یادگار باقی مانده است.

امین زاده در مهرماه سال۱۳۵۸ به عضویت هیئت مدیره‌ی شرکت گسترش خدمات بازرگانی درآمد و در بهمن ماه سال ۱۳۵۹ با سمت معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی منصوب گردید. طرح ملی کردن سردخانه‌های ایران باتوجه به حصر اقتصادی آن زمان از جمله اقدامات موثر وی بود.

سرانجام دکتر مهدی امین زاده، به همراه ۷۲ یاور انقلاب اسلامی در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی که به دست پلید منافقین صورت گرفت به خیل شهیدان پیوست. پیکر پاک این شهید پس از تشییع در جوار بارگاه رضوی و در دارالرحمه به خاک سپرده شد.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا