شهید مسعود امیری مقدم

شناسه

نام: مسعود
نام خانوادگی: امیری مقدم
نام پدر: صدرالدین
نام مادر: مریم
تاریخ تولد: ۱۳۳۸/۱۲/۲۶
محل تولد: مشهد
سن: ۲۲ سال
تحصیلات: لیسانس جامعه شناسی  
وضعیت تاهل: متاهل
مسئولیت: عضو شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۶/۴
محل شهادت: تهران -خیابان مزین الدوله
نحوۀ شهادت: ترور توسط منافقین
مزار: مشهد – قطعه شهدای بهشت رضا

زندگینامه

شهید سید مسعود امیری مقدم فرزند صدرالدین و مریم اسفند سال ۱۳۳۸ در شهر مشهد چشم به دنیا گشود. وی از کودکی استعداد و هوش سرشار خود را در فراگیری قرائت قرآن مجید و انجام فرائض مذهبی به خوبی ابراز نمود. در دوران تحصیل از شاگردان ممتاز به شمار می‌آمد و از سال‌های آخر دبیرستان به مطالعه کتب مذهبی و فعالیت‌های سیاسی علاقمند گردید. دوران تحصیلات دانشگاهی مسعود با اوج گیری انقلاب اسلامی هم زمان شد و او با تمام توان در صحنه مبارزات علنی علیه رژیم پهلوی حضور یافت و نقش مؤثری را در راه اندازی تظاهرات و اعتصابات دانشجویی به عهده گرفت.

وی پس از پیروزی انقلاب از زادگاهش به تهران عزیمت نمود و تحصیلات عالیه خود را در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران دنبال کرد. وی از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی بود.

با شروع جنگ تحمیلی، راهی جبهه‌های جنوب و غرب کشور شد. امیری مقدم ابتدا وارد هسته گزینش سپاه شد و معاون شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و پس از چندی به عنوان عضو شورای فرماندهی در سپاه پاسداران مهاباد مشغول به خدمت شد. مسعود قبل از اعظام به مهاباد ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند به نام صدرا بود که پس از شهادت، او را مسعود نامیدند.

سرانجام یک روز هنگامی که با موتور سیکلت از خیابان مزین الدوله می‌گذشت، توسط دو تن از منافقین تروریست متوقف شد. آنان با نشان دادن کارت جعلی کمیته و تهدید با سلاح کمری از وی می‌خواهند که به کنار خیابان جهت بازرسی و ارائه کارت شناسایی برود. اما به محض پیاده شدن، ناجوانمردانه با شلیک چند گلوله او را هدف قرار داده و به شهادت می‌رسانند و بلافاصله پس از سرقت موتورسیکلت وی از منطقه می‌گریزند.

سرانجام پیکر مطهر سردار شهید سید مسعود امیری مقدم به زادگاهش مشهد مقدس منتقل و در قطعه شهدای بهشت رضا (ع) به خاک سپرده شد.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا