شهید محمدعلی فیاض بخش

شناسه

نام: محمدعلی
نام خانوادگی: فیاض بخش
نام پدر: قاسم
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۱۶/۱۲/۲
محل تولد: تهران
سن: ۴۴ سال
تحصیلات: دکتری
وضعیت تاهل: متاهل (دارای ۴ فرزند)
مسئولیت: وزیر مشاور و سرپرست سازمان بهزیستی
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۴/۷
محل شهادت: دفتر حزب جمهوری
نحوۀ شهادت: ترور
مزار: تهران، بهشت زهرا (س)، قطعه۲۴، ردیف۱۵۰، شماره۱۹

زندگینامه

شهید محمدعلی فیاض‌بخش ، دومین روز از اسفند سال ۱۳۱۶ در محله بازار آهنگران تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه خسروی هفت تن بازار و دوره متوسطه را در دبیرستان مروی گذراند. وی در دوران تحصیل در زمره شاگردان ممتاز بود و همزمان به یادگیری دروس قدیمی جامع‌المقدمات و ادبیات عرب نزد یکی از طلاب تهران مشغول بود که این برنامه تا اواسط دوران دانشگاه ادامه یافت.

تعالیم اسلامی و مکتبی از وی فردی مؤمن و مسلمان ساخته بود به گونه‌ای که در طول زندگی، هیچ‌گاه از اشاعه فرهنگ اسلامی غافل نشد. او از نوجوانی صادق، خوش‌برخورد و با اخلاص بود. به دلیل علاقه‌ای که به علم طب داشت وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. پس از اخذ دانشنامه پزشکی عمومی به خدمت سربازی رفت و سربازی خود را در قالب سپاهی بهداشت در یکی از روستاهای محروم و دور افتاده گذراند.

پس از سربازی در سال ۱۳۴۵ ، برای اینکه بتواند مطب دایر کند باید دو سال خارج از تهران خدمت می‌کرد، به همین دلیل به سقز رفت و رئیس بیمارستان شیروخورشید این شهر شد. او در پی بیماری مادرش ناچار شد محل خدمت خود را تغییر دهد و از سقز به شهر دیگری که امکان تردد آسان‌تر به تهران را داشت نقل مکان کند، بنابراین به سبزوار رفت و ادامه طرح خود را در آن‌جا گذراند. او همچنین در این سال با همکاری برخی دوستانش مانند شهید دکتر سیدمحمدباقر حسینی لواسانی از شهدای حزب جمهوری اسلامی،کلینیک سلمان فارسی را در دروازه شمیران تهران دایر کرد.

فیاض‌بخش یک بار برای گذراندن دوره تخصصی طب از آمریکا پذیرش گرفت اما به دلیل کسب رضایت مادر از تصمیم خود صرف‌نظر کرد و در ایران ماند.

اوایل سال ۱۳۴۷ در داخل کشور دوره تخصصی را در رشته جراحی شروع کرد و در سال ۵۰ و ۵۱ آن را با موفقیت به پایان رساند. وی همچنین دوره کوتاهی در اورتوپدی دید و در این زمینه مهارت ویژه‌ای داشت.

پس از گرفتن تخصص به مدت ۴ سال به طور رایگان در بیمارستان کمک شماره ۳ به جراحی و طبابت بیماران نیازمند مشغول بود. او روزانه ۱۸ ساعت به کار طب مشغول بود و در ساعات دیگر نیز بیشتر به مطالعه علمی و کتب مذهبی می‌پرداخت.

فیاض‌بخش از همان دوران نوجوانی با روش مبارزه علیه طاغوت آشنا شد. وی جزو گروه پزشکان تشکیلات مخفی سال‌های ۵۶- ۵۷ بود. قبل از جمعه سیاه و ۱۷ شهریور آموزش کمک‌های اولیه پزشکی را برای کمک به مبارزانی که توسط دژخیمان شاه مجروح شده بودند در کلینیک و خانه‌اش به طور پنهانی شروع کرد. این برنامه بعدها در حسینیه محلاتی‌ها مرکزیت پیدا کرد و مجروحان حوادث جمعه خونین شاهدان خوبی هستند بر تلاش شهید فیاض‌بخش که حتی با کمترین وسیله ، به جراحی و درمان مجروحان و زخمی‌ها می‌پرداخت و سر از پا نمی‌شناخت.

دکتر فیاض‌بخش همچنین در زمان بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به وطن ، جزو پزشکان معتمد مدرسه علوی بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خدمات عام‌المنفعه را در رسیدگی به محرومان ادامه داد. حدود آبان سال ۱۳۵۸ با کمک امدادگران دوره دیده کمیته،آسایشگاه معلولان انقلاب دروس را تأسیس کرد. تا سال ۱۳۵۸ کار دولتی را به صورت استخدام نپذیرفت. اما دراین سال با سابقه‌هایی که در خدمت به معلولان داشت، به عنوان مدیرکل توانبخشی وزارت بهداری انتخاب شد.

بعد از آشنایی با پراکندگی سازمان‌های رفاهی و ‌توان‌بخشی کشور و نبود هماهنگی و کارآیی برنامه آن‌ها، با کمک و همفکری شهید سیدمحمدباقر لواسانی و برخی دیگر، لایحه تشکیل سازمان بهزیستی کشور را به شورای انقلاب پیشنهاد و با پی‌گیری شبانه‌روزی به کار سازمان‌دهی تشکیلات و بودجه و برنامه‌ریزی سازمان پرداخت. او سرانجام در کابینه شهید رجائی به عنوان وزیر مشاور و سرپرست سازمان بهزیستی کشور انتخاب شد و تا آخرین لحظه عمر شریف خود مشغول خدمت در این سنگر بود.

شهید دکتر فیاض‌بخش با مطالعه دقیق به این نتیجه رسیده بود که رسیدگی به بیش از ۴ میلیون معلول و محروم جامعه‌ ایران و حمایت از محرومان جهان امر عادی نیست که دولت به تنهایی قادر به انجام آن باشد. بر این اساس در تنظیم لایحه تشکیل سازمان بهزیستی ، مشارکت کامل مردم را در نظر گرفته بود و همواره توصیه و سفارش می‌نمود که به داوطلبان اهمیت بدهید و اگر متوجه می‌شد که داوطلبی اعلام آمادگی نموده ولی از او استفاده کامل نشده می‌رنجید.

او خود را نماینده معلولان و مجروحان می‌دانست و در هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی و انقلاب فرهنگی و دیگر مجامع و حتی در جلسات خانوادگی به شرح موقعیت و وضعیت معلولان و مجروحان پرداخته و از حقوق آنان دفاع و امکانات موجود را برای حمایت از آنان بسیج می‌نمود.

فیاض‌بخش هم چنین در جلسات حزب جمهوری اسلامی شرکت می‌نمود و در این سنگر نیز مشغول خدمت به مردم بود.

سرانجام در شامگاه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به همراه دیگر هم‌رزمان خود به فیض شهادت نایل آمد.

از شهید دکتر محمدعلی فیاض‌بخش چهار فرزند به نام‌های احمد(۱۳۴۶)، علی(۱۳۴۸)، زهرا(۱۳۵۱) و مریم(۱۳۵۵) به یادگار مانده است.

کتاب

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا