شهید محمدعلی حیدری

شناسه

نام: محمدعلی
نام خانوادگی: حیدری
نام پدر: محمدولی
نام مادر: خدیجه بیگم
تاریخ تولد: ۱۳۱۵
محل تولد: قم
سن: ۴۵ سال
تحصیلات: حوزوی
وضعیت تاهل: متاهل (دارای ۴ فرزند)
مسئولیت: نماینده مردم نهاوند
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۴/۷
محل شهادت: دفتر حزب جمهوری
نحوۀ شهادت: ترور
مزار: نهاوند، در جوار امام زاده موسی بن جعفر، حسینیه جوانان
سایر اطلاعات: برادر شهید حسن حیدری

زندگینامه

شهید آیت الله محمدعلی حیدری سال ۱۳۱۵ در یک خانواده روحانی در شهر قم دیده به جهان گشود. پدرش آیت الله شیخ محمد ولی حیدری، از عالمان برجسته و پر نفوذ منطقه غرب لرستان و مادر گرامی اش بانو خدیجه بیگم از سادات شریف بود.

محمدعلی در دوران کودکی به فراگیری قرآن نزد پدر خود پرداخت و در سن دوازده سالگی، پس از طی تحصیلات ابتدایی با شوق و رغبت فراوان و با تشویق پدر، وارد حوزه علمیه قم شد. علاقه شدید وی به دروس حوزوی و نبوغ خارق العاده او موجب گردید که درس‌های ادبیات، منطق، بیان و متون فقه و اصول و مکاسب و… را ظرف چند سال به پایان برساند و همزمان با درس‌های حوزوی، دیپلم کامل متوسطه را نیز اخذ نمود. پس از این دوران به نجف هجرت کرد و مدتی به همراه پدر خود که در آن سال‌ها در نجف اشرف مشغول تحصیل بود، به ادامه تحصیل پرداخت و در سن ۳۰ سالگی به درجه اجتهاد رسید.

وی ازدواج کرد و همچنان در خلال درس و بحث حوزه، به تحصیل و فراگیری علوم جدید نیز مشغول بود و علاوه بر معلومات و دانش عمیقی که از علوم و معارف اسلامی کسب نموده بود، نسبت به مکاتب فلسفی روز و آشنایی با زبان انگلیسی نیز اطلاعات زیادی به دست آورده بود. در همان سال‌ها شهید بهشتی به وی پیشنهاد کرد که به آلمان سفر کرده، زعامت و سرپرستی امور دینی دانشجویان و مسلمانان را در مرکز بزرگ اسلامی هامبورگ برعهده بگیرد ولی پدرش که دوران کهولت را سپری می‌کرد، با سفر وی مخالفت کرد و او نیز از پدرش اطاعت کرد و از رفتن به آلمان منصرف گردید.

از وی آثار گرانبهایی در رشته‌های مختلف علمی بر جای مانده است که اغلب آنها تقریرات مباحث درس‌های خارج فقه و اصول دو استاد بزرگوارش آیه الله بروجردی و امام خمینی می‌باشند. همچنین تفسیر موضوعی قرآنی به صورت پراکنده و تکمیل نشده از وی به جا مانده است. اکثر آثار وی مباحث فقهی و اصولی به عربی می‌باشند که تقریرات اصول و تنقیح مباحث الفقه نمونه‌ای از آنها می‌باشند.

وی در جریان انقلاب، چندین بار دستگیر و شکنجه شد.

بعد از پیروزی انقلاب، در مردادماه سال ۱۳۵۸توسط امام خمینی به عنوان امام جمعه نهاوند منصوب شد.

وی در مسئولیتهای مختلفی به جمهوری اسلامی خدمت کرد ازجمله: سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی، عضویت در شورای سرپرستی جهاد سازندگی نهاوند، سرپرستی کمیته امداد امام خمینی نهاوند، قاضی شرع دادگاه‌های استان همدان، نماینده کمیسیون امور قضایی. حیدری از کسانی بود که طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر را تهیه کردند و به آن رای دادند.

آیت الله علی حیدری سرانجام در شامگاه هفتم تیرماه ۱۳۶۰ش. به همراه هفتاد و دو تن از بهترین فرزندان پاک این امت و در کنار سیدالشهدای انقلاب اسلامی ایران، شهید مظلوم آیه الله بهشتی به شهادت رسید و به ندای ملکوتی سرور شهیدان، حسین بن علی علیه‌السّلام لبیک گفت و به دیار حق شتافت. پیکر مطهر این شهید بزرگوار با اصرار فراوان مردم شریف نهاوند به این شهر منتقل شد و در کنار پدرش، آیت الله محمدولی حیدری در حسینیه جوانان دفن گردید و یک لوح یادبود نیز در جوار شهدای هفتم تیر برای این شهید بزرگوار قرار داده شد.

برادرش حسن نیز در ۱۷ خرداد سال ۱۳۶۳بر اثر حمله هوایی رژیم بعث عراق به نهاوند، شهید شد.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا