شهید محمدرضا دستوراه

شناسه

نام: سید محمدرضا
نام خانوادگی: دستواره
نام پدر: سیدتقی
نام مادر: قدسی
تاریخ تولد: ۱۳۳۸/۱۱/۱
محل تولد: تهران
تاریخ شهادت:۱۳۶۵/۱۱/۱
محل شهادت: مهران، قلاویزان
عملیات: کربلای۱
مزار: بهشت زهرا(س)

زندگینامه

شهید سید محمدرضا دستواره سال ۱۳۳۸ در جنوب شهر تهران به دنیا آمد و دوران تحصیل دبستان را در مدرسه ی باغ آذری گذراند. تا مقطع دیپلم تحصیلات خود را با نمرات عالی به پایان رساند و از هوش و حافظه ای قوی برخوردار بود.

گرایش دینی و علایق مذهبی از همان کودکی در حرکات و سکناتش نمایان بود. او به تلاوت قرآن و شرکت در مسابقات قرائت قرآن علاقه وافری داشت. زمانی که خود هنوز به سن تکلیف نرسیده بود اعضای خانواده را به انجام تکالیف الهی و رعایت اخلاق اسلامی توصیه میکرد و همسایگان او را به عنوان روحانی خانواده اش می شناختند.

با اوج گیری انقلاب اسلامی در تظاهرات و فعالیتهای مردمی شرکت فعال داشت و چندبار توسط عوامل رژیم منحوس پهلوی دستگیر شد.

سال ۱۳۵۷ زمانی که در سال آخر دبیرستان درس میخواند دوستان همکلاسی و برادران کوچک ترش را نیز به مبارزه ترغیب و تشویق می نمود. در روز ۱۴ آبان سال ۱۳۵۷ در دانشگاه تهران توسط ساواک دستگیر و روانه زندان گردید اما پس از مدتی از زندان آزاد شد.

به هنگام ورود حضرت امام خمینی ته فعالانه در مراسم استقبال از حضرت امام ته شرکت کرد و مسئولیت امنیت قسمتی از میدان آزادی را به عهده گرفت.

 پس از پیروزی انقلاب به جمع پاسداران کمیته انقلاب اسلامی پیوست و چهار ماه در این نهاد خدمت کرد. سپس به خیل سپاهیان پاسدار پیوست و بلافاصله داوطلبانه طی مأموریتی عازم کردستان شد.

بعد از آزادسازی شهر مریوان مأموریت یافت کالاهای ضروری مردم را تهیه کرده و در اختیار آنان قرار دهد. مدتی نیز فرماندهی پاسگاه شهدا در محور مریوان را عهده دار بود.

تا هنگام شهادت ۱۱ بار مجروح شد ولی هرگز از پای ننشست.

هنگامی که سردار متوسلیان مأموریت یافت تیپ محمد رسول الله ﷺ را تشکیل دهد او همراه سایر برادران از مریوان به سمت جبهه های جنوب عزیمت کرد و در آنجا به علت مهارت در جذب نیرو مأمور تشکیل واحد پرسنلی تیپ گردید. روزهای عملیات سلاح به دست در کنار فرماندهان گردان وارد عمل می شد.

شهید دستواره به همراه سرداران لشکر محمد رسول الله ﷺ برای یاری رساندن به مردم مسلمان و ستمدیده لبنان که مورد هجوم ناجوانمردانه رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته بودند راهی آن دیار شد. بعد از بازگشت به فرماندهی تیپ سوم ابوذر منصوب گردید.  

در عملیات خیبر” بعد از شهادت فرمانده دلاور لشکر محمد رسول الله ﷺ شهید حاج همت و واگذاری فرماندهی به شهید کریمی؛ سید به عنوان قائم مقام لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول الله ﷺ منصوب گردید.

در عملیات کربلای ۱ که برادرش حسین در خط پدافندی شهید شد جهت شرکت در مراسم تشییع و تدفین او به تهران رفت. ولی بیش از سه روز در تهران نماند و به منطقه باز گشت. به خانواده گفت: کنار قبر حسین، قبری را برای من خالی نگهدارید.

بیش از ۱۰ روز از شهات برادرش نگذشته بود که در عملیات کربلای ۱ روز آزادسازی شهر مهران در تاریخ ۱۳۶۵٫۴٫۱۳ در قلاویزان – مهران به شهادت رسید.

وصیتنامه

بسم الله الرحمن الرحیم اعوذ و بالله من الشیطان الرجیم

حمد و شکر و ثنا و سپاس برای خداوند قادر متعال و درود و رحمت بی پایان برای پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین و نیز درود و سلام به پیشگاه امام بزرگوار امت امید همه امیدواران و مستضعفان و همچنین درود به پیشگاه امت خداجو و حق طلب و کفرستیز این امام عزیز خاصه رزمندگان مخلص جبهه های نبرد حق بر علیه باطل و نور بر علیه ظلمت ننگ و نفرین و خواری ابدی برای دشمنان دون صفت و اهریمنی منش که ظالمانه با این اسلام و انقلاب و رهبر و امت در قعر شقاوت در ستیز است.

حرف چندانی ندارم فقط پیروی از امام امت که پیروی از ائمه و پیامبر و خداست را سرلوحه همه امور قرار دهید و محکم و مستحکم بر پشت سر او لحظه ای دست از مبارزه و استقامت برندارید. من که در این عمر خود نتوانستم بهره ای از این اقیانوس بی کران الهی یعنی جهاد فی سبیل الله ببرم ولی همواره سعی داشتم با چاکری مجاهدان مخلص خود را خاک پای آنها سازم. پدر و مادر مرا حلال کنید همسرم مرا حلال نما و در تربیت اسلامی فرزندم شدیدا کوشا باش و از همه خواهران و برادران تنی و دینی برایم طلب حلالیت نما پدرزن و مادرزن مهربانم نیز مرا حلال کنید. از مال دنیا و الحمد الله چیزی ندارم ولی هر چه هست از آن همسرم و قیومیت زندگیم با او همسرم خودت میدانی فقط ۱۵۰۰۰ تومان خرد خرد برایم رد مظلمه بده

از همه التماس دعا

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا