شهید محمدحسین مردی ممقانی

شناسه

نام: محمدحسین
نام خانوادگی: مردی ممقانی
نام پدر: نقدعلی
نام مادر: مریم
تاریخ تولد: ۱۳۳۸
محل تولد: آذربایجان، آذرشهر، ممقان
سن: ۲۷ سال
تحصیلات: دیپلم
وضعیت تاهل: متاهل – دارای ۲ فرزند
مسئولیت: فرمانده بهداری ل۲۷
شغل:
تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۴/۱۳
محل شهادت: مهران
نحوۀ شهادت: کربلای ۱
مزار: تهران، بهشت زهرا(س) قطعه۲۶ ردیف۸۸ شماره۵۰

زندگینامه

شهید محمدحسین ممقانی سال ۱۳۳۸، در ممقان آذرشهر چشم به جهان گشود. او تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت. تحصیلات دوره های ابتدایی و راهنمایی را در زادگاه خود گذراند و تحصیلات دوره ی متوسطه را در هنرستان صنعتی تبریز به پایان برد. ازدواج کرد و صاحب دو دختر شد.

پس از به پایان رسانیدن دوره پزشکیاری، در دیماه ۱۳۵۸ جهت مبارزه با فتنه انگیزان، راهی شهرستان پاوه شد. او در تمامی عملیات های آزادسازی شهرهای کردستان در کنار سردار احمد متوسلیان به نبرد با ضد انقلابیون پرداخت. وی که از دست پروردگان حاج احمد بود، به همراه او به جبهه جنوب رفت و در تشکیل تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) او را یاری داد. در این تیپ، از سوی حاج احمد، مسئولیت (واحد بهداری) به عهده ی او قرار گرفت. وی سرانجام در تیرماه ۱۳۶۵، در مهران بر اثر اصابت گلوله به فیض شهادت رسید.

کتاب

نام کتاب: مرهم زخم

درباره: شهید محمدحسین مردی ممقانی

مولف: مجید محمدولی

انتشارات: ۲۷ بعثت

این کتاب مصور، کتاب دوم مجموعه «بیست و هفتی‌ها» است که به زندگی سردار شهید «محمدحسین مردی» مؤسس و فرمانده واحد بهداری لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله می‌پردازد.

بخشی از کتاب:

«اگر چه با همان جدیت همیشگی‌اش کارها را دنبال می‌کرد. اما دیگر به کسی بلند دستور نمی‌داد. لحن جدی و مردانه‌ای که همه از آن حساب می‌بردند، کمتر به گوشمان می‌خورد. بچه‌ها موهایشان را به خاطر احتمال حمله شیمیایی می‌تراشیدند».

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا