شهید محمدحسن ترابیان

شناسه

نام: محمدحسن
نام خانوادگی: ترابیان
نام مستعار: حسن قمی
نام پدر:
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۳۷
محل تولد: قم
وضعیت تاهل: متاهل
تاریخ شهادت:۱۳۶۴/۱۱/۲۷
محل شهادت:
عملیات: والفجر ۸
مسئولیت: جانشین معاونت طرح و عملیات ل۲۷
مزار:

زندگینامه

شهید محمد حسن ترابیان (معروف به حسن قمی) در روز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در سال ۱۳۳۷ به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی تا متوسطه را در شهر قم پشت سر گذاشت.

او تحصیلاتش را تا دیپلم ادامه داد.

پس از پیروزی انقلاب، با آغاز تحرکات ضد انقلابیون در کردستان، وی از نخستین نفراتی بود که خود را به مناطق بحران‌زده غرب کشور رسانید و در شهر پاوه، دوش به دوش شهید همت در جایگاه مسئول واحد تفنگ ۱۰۶ درگیر نبردی طاقت‌فرسا با تجزیه‌طلبان مسلح تحت امر سپاه یکم ارتش بعث شد. او در سرکوب ضد انقلاب آنقدر با شدت‌ برخورد می‌کرد که برای سر او جایزه تعیین کرده بودند.

حسن در راه نیل به اهداف مقدس خود، در تاریخ ۱ تیرماه ۱۳۵۹ عضو سپاه پاسداران شد.

در عملیات بیت المقدس با مسئوولیت واحد ۱۰۶ تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) شرکت کرد. سپس در مراحل دوم و سوم عملیات الی بیت المقدس به عنوان جانشین گردان انصار انجام وظیفه کرد. وی از نیروهای اعزامی قوای محمد رسول الله (ص) به لبنان بود. او بعد از ارتقای تیپ ۲۷ به لشکر نیز همچنان در تمامی صحنه های جنگ حضوری فعال داشت.

در سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد، ولی بیشتر از سه روز در خانه نماند و به جبهه بازگشت.

در عملیات بدر با اینکه از ناحیه فک و دهان به شدت مجروح شده بود و بنا به تشخیص پزشک معالج باید دست‌کم ‌چهل و پنج روز‌ استراحت می‌کرد و تنها مایعات مصرف می‌نمود،‌ در بیمارستان نماند و با‌‌ همان حال به جبهه بازگشت.

او در ذی‌الحجه سال ۱۳۶۴ به خانه خدا مشرف شد. در مدینه با وجود اینکه مأمورین امنیتی حکومت سعودی از زیارت نزدیک ائمه بقیع (ع) جلوگیری می‌کردند،‌ شبانه خود را به بقیع رساند و آنجا از نزدیک و به تنهایی قبور ائمه معصومین (ع) را زیارت کرد.

عاقبت بیست و هفتم بهمن سال ۱۳۶۴ طی عملیات والفجر هشت با سمت جانشین معاونت طرح و عملیات لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و در حالی که مشغول جنگ تن به تن با دو کماندوی بعثی بود، از پشت سر هدف رگبار یک سرباز بعثی که در زیر تانکی پنهان شده بود، قرار گرفت و به فیض شهادت رسید.

وصیتنامه

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خدا که وجودم از اوست و رفتنم به سوی اوست. به نام او که از، اویم و زندگی‌ام در کنف کرامت اوست.

با یک سیر طبیعی در تاریخ به این نتیجه می‌رسیم که دژخیمان تاریخ بشریت برای دستیابی به امیال نفسانی خود، ملت‌های محروم و مستضعف را به بند استضعاف کشیده‌اند و تاریخ، خود گواه است که در این بین، مسلمین بوده‌اند که از دیرباز تا به حال، با مبارزات پیگیر و بی‌امان خود، سد راهی در برابر این ستم‌پیشگان خون آشام بوده‌اند. لذا ابر قدرت‌ها که تحمل چنین مانعی را نداشته‌اند، پیوسته سعی در نابودی اسلام و مسلمین داشته و دارند و در این راه از هیچ عمل شرم آوری فروگذار نکرده و نخواهند کرد.

اکنون که این بریدگان از دادار الهی هم و غم خود را در جهت نابودی انقلاب اسلامی بسته‌اند، این وظیفه فرد، فرد ماست که با توکل بر حق تعالی و تحت رهبری ولی فقیه، چون سدی آهنین در برابر دشمنان خدا ایستاده و با ایثار جان و مال، ریشه ظلم را برکنیم.

عزیزان من، قدری سختی را به خود بخرید و آسایش کذایی این دنیا را برای اهلش،‌‌ رها کنید.

خوشی این دنیا مانند سایه، کوتاه و زودگذر است و لذا مولای متقیان امام علی (ع) می‌فرمایند: «مثل این دنیا چون داستان مار است. دست بر آن کشی نرم و اندرونش زهر کشنده است. فریب خوردهٔ نادان به طرف او می‌رود و خردمند دانا از او دوری می‌کند‌».

سروران من، طبق فرموده امام خمینی: «این مملکت، مملکت ولایت فقیه است.» اگر ما خیر و صلاح و اصلاح مملکتمان را می‌خواهیم باید ولایت فقیه را حمایت کنیم. شما بدانید تا وقتی این سرزمین، سرزمین ولایت فقیه باشد، خار چشم دشمنان اسلام است. لذا آن‌ها به هر صورت شده، سعی در نابودی خط امام خواهند داشت. دیدید که، روزی در زیر ماسک چپی‌ها، روزی در زیر ماسک لیبرال‌ها، روزی زیر ماسک منافقین و روزی… سعی دارند که خط امام را تحت تاثیر اعمال و افکار خود قرار دهند. و شما همین طور که تا به حال هشیار بوده‌اید، باز هم باید توجه داشته باشید و مواظب اطراف خود باشید که ما در قبال خون شهدا مسئول هستیم.

پروردگارا! تو دری از رحمت به روی ما بگشا، که راه حق است و تو بهترین گشاینده‌ای!‌

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا