شهید محسن فخری زاده

شناسه

نام: محسن
نام خانوادگی: فخری زاده
نام پدر: حسن
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۴۰/۰۱/۰۱
محل تولد: قم
سن: ۵۹
تحصیلات: دانشمند هسته‌ای
وضعیت تأهل: متاهل
مسئولیت: ریئس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع
تاریخ شهادت: ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
نحوۀ شهادت: ترور
مزار: امامزاده صالح تهران

زندگینامه

شهید محسن فخری‌زاده‌در سال ۱۳۴۰ در شهر مقدس قم دیده به جهان هستی گشود. دوره ابتدایی را در مدرسه ملی شریفی قم گذراند و دوران متوسطه را در مدرسه کریمی سپری کرد و همزمان در میدان مبارزه با خاندان پهلوی، دوشادوش مردم قهرمان و انقلابی شهر قم، فعالیت نمود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۸ در دبیرستان حکیم نظامی قم، موفق به کسب دیپلم ریاضی فیزیک گردید و در سال ۱۳۶۶ مدرک کارشناسی خود را در رشته فیزیک، از دانشگاه شهید بهشتی تهران دریافت نمود. وی در سال ۱۳۷۲ دوره کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای را در دانشگاه صنعتی اصفهان به پایان رساند و در سال ۱۳۹۶ موفق به دریافت درجه دکترا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر شد. در سال ۱۳۷۶ به عضویت هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین(ع) درآمد و پس از آن به‌عنوان رئیس پردیس دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر انتخاب گردید. وی در سال ۱۳۸۹ در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را تاسیس نمود و ریاست آن را نیز به‌عهده گرفت. دریافت نشان درجه دو خدمت در سال ۱۳۹۶ و دریافت نشان پژوهشگر ماندگار در سال ۱۳۹۸، و سرانجام دریافت نشان درجه یک از رهبری، نشانه عظمت علمی این دانشمند بی‌نظیر است.

دکتر محسن فخری‌زاده در حوزه تئوری تسلط فراوانی داشت و نقشه راه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را طراحی نمود.

سرانجام این دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور و عنصر علمی کم‌نظیر، در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹ در منطقه آبسرد دماوند ترور شد و به فیض شهادت رسید.

کتاب

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا