شهید عمادالدین کریمی

شناسه

نام: عماد الدین
نام خانوادگی: کریمی
نام پدر: محمد
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۰/۰۵/۱۳۱۱
محل تولد: نوشهر، روستای کشکک
سن: ۴۹
تحصیلات: حوزوی
وضعیت تأهل: متاهل
مسئولیت: نماینده مجلس شورای اسلامی شهر نوشهر
تاریخ شهادت: ۰۷/۰۴/۱۳۶۰
نحوۀ شهادت: ترور
مزار بهشت : قبرستان شیخان قم

زندگینامه

شهید حجت الاسلام و المسلمین عمادالدین کریمی بیژنی نژاد، سال ۱۳۱۱ در روستای کشکک از توابع شهرستان نوشهر به دنیا آمد. پدرش حجت الاسلام والمسلمین محمد کریمی بیژنی‌نژاد از روحانیون سرشناس و متعهد منطقه بود.

عمادالدین، آموزش مقدماتی معارف دین و قرائت قرآن را نزد پدر آموخت. پس از آن برای ادامه تحصیل به نوشهر رفت و زبان و ادبیات عرب را فرا گرفت. آن‌گاه به تهران مهاجرت کرد و پس از اخذ دیپلم متوسطه عازم مشهد مقدس شد. با وجود تنگناهای مالی کسب دانش را با قوت هرچه تمام پیش برد. سر انجام به شهر قم رفت و از محضر بزرگان حوزه علمیه قم از جمله حضرت آیت الله العظمی بروجردی کسب فیض کرد و به مقام اجتهاد در دین رسید.

در سال ۱۳۴۱ به صفوف مبارزان نهضت انقلاب اسلامی ایران پیوست. ابتدا جلسات سخنرانی خود را در شهرستان نوشهر و علمده آغاز کرد اما دیری نگذشت که دامنه آن را گسترش داد. در پی مبارزات علنی، ساواک چندین بار به او اخطار داد اما او بی اعتنا به این تهدیدها، همچنان به راه جهادی خود ادامه داد. هنگامی که ساواک خواست از او تعهد بگیرد حاضر نشد و ساواک نوشهر او را احضار و پس از دو روز بازجویی آزاد کرد. وی پس از آزادی به فعالیت های مبارزاتی خود همچنان ادامه داد. او همچنین به دلیل شرکت نکردن در مجالس دعای شاه خائن، بارها مورد آزار و اذیت و تعقیب ساواک قرار گرفت به طوری که مجبور شد شبانه منطقه را ترک کند.

در آستانه تشکیل نخستین دوره مجلس شورای اسلامی، مردم نوشهر به سبب علاقه ای که به شهید عمادالدین کریمی بیژنی نژاد داشتند از او درخواست کردند تا نامزد این حوزه انتخابیه شود. او درخواست مردم را اجابت کرد و با رای مردم به عنوان وکیل آنها به مجلس رفت. او در دوران کوتاه نمایندگی مجلس، خدمات قابل توجهی را در حوزه انتخابیه نوشهر ارائه کرد. همچنین در مجلس شورای اسلامی به عضویت کمیسیون امور اوقاف و امور خدمات کمیته های امداد و خیرات درآمد.

حجت الاسلام عمادالدین کریمی سرانجام در روز هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ در سرچشمه تهران در حادثه بمب گذاری دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، به شرف شهادت نائل شد و پیکر پاکش در قبرستان شیخان قم، به خاک سپرده شد.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا