شهید علی درخشان

شناسه

نام: علی
نام خانوادگی: درخشان
نام پدر: یحیی
نام مادر: زهرا حاج قربانی
تاریخ تولد: ۱۳۱۹/۰۴/۱۸
محل تولد: تهران
سن: ۴۱
تحصیلات: دیپلم
وضعیت تأهل: متاهل
مسئولیت: عضو شورای مرکزی حزب جمهوری
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۰۴/۰۷
نحوۀ شهادت: ترور
مزار: بهشت زهرا

زندگینامه

شهید علی درخشان در ۱۸ تیر‌ماه ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. پدرش حاج یحیی، مردی متدیّن و با تقوا بود و در کوچه غریبان مغازه خواروبار و میوه‌فروشی داشت. مادرش حاجیه خانم زهرا حاج‌قربانی نیز بانویی عفیفه بود که با وضو به فرزندش شیر می داد.

حاج یحیی فرزندش را حین تحصیل در مقطع دبیرستان، به مسجد امین‌الدوله نزد شیخ محمدحسین زاهد برد، تا علی از مواعظ این عالم و عارف بزرگ استفاده کند. در آن مسجد، آشنایی و ارتباط علی درخشان با حبیب‌الله عسگراولادی آغاز گردید و نهایتاً دوستی بسیار صمیمی بین‌شان شکل گرفت.

علی پس از اتمام دوران دبیرستان، در حالی که به رشته پزشکی بسیار علاقه‌مند بود و امکان قبولی در آن رشته را داشت، به جهت آنچه احساس کرد پدر سالخورده‌اش به تنهایی از عهده امورات اداره مغازه برنمی‌آید، از تحصیل در دانشگاه صرفنظر نمود و در کنار پدر، مشغول به کار شد. پس از مدتی فرزندان دیگر نزد پدر آمدند و علی زمینۀ کاری خود را در فروش فرش دست‌بافت ادامه داد.

او در دوران کسب‌وکار به فعالیت‌های سیاسی و مذهبی نیز می‌پرداخت. در اوایل دهه ۴۰ با آیت‌الله بهشتی آشنا شد و پس از آشنایی با آیات معظّم طالقانی و مطهری و دوستانی مانند دکتر عباس شیبانی، فعالیت‌های خود را ادامه داد. وی همراه با محمدصادق اسلامی، ضمن فعالیت در هیئت‌های مؤتلفه اسلامی، با نظر آیت‌الله طالقانی به عضویت نهضت آزادی درآمد و با مهندس بازرگان و برخی از اعضا دیگر نهضت آزادی، همکاری نمود و در آن ایام، به‌عنوان رابط بین نهضت آزادی و مؤتلفه اسلامی شناخته شد.

از دیگر اساتید شهید درخشان، می‌توان به آیات معظّم عبدالکریم حق‌شناس، سیّدمحمود طالقانی، مرتضی مطهری و محمدرضا مهدوی کنی اشاره کرد.

در نهایت شهید علی درخشان در شامگاه یک‌شنبه، هفتم تیر ماه ۱۳۶۰ در فاجعه  انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به همراه آیت‌الله دکتر بهشتی و یاران انقلاب به فیض شهادت رسید.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا