شهید علی اصغر آقازمانی

شناسه

نام: علی اصغر
نام خانوادگی: آقازمانی
نام پدر: علیمحمد
نام مادر: ایران
تاریخ تولد: ۱۳۳۱/۰۲/۰۲
محل تولد: اراک
سن: ۲۹
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وضعیت تأهل: مجرد
مسئولیت: مسئول دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۰۴/۰۷
نحوۀ شهادت: ترور
مزار: بهشت زهرا

زندگینامه

شهید علی اصغر آقازمانی سال ۱۳۳۱ در شهر نراق در یک خانواده کشاورز متولد شد. دوران کودکی را تا کلاس سوم دبستان در نراق گذراند و سپس در سال ۱۳۴۱ در سن ده سالگی به همراه خانواده عازم تهران شد. تحصیلاتش را ادامه داد تا اینکه وارد دبیرستان شد. در دبیرستان همواره جزو بهترین شاگردان بود و همیشه اخلاق و رفتار وی باعث تحسین می شد. در اواخر دوران دبیرستان به مطالعه کتب مذهبی پرداخت و با شناختی که از اسلام پیدا کرده بود بطور جدی وارد جریانات سیاسی مذهبی شد و با همکاری چند تن از دوستان به تشکیل هئیتهای مذهبی پرداخت و به این ترتیب مبارزه خود را آغاز کرد.

از هنگامی که حسینیه ارشاد آغاز به فعالیت کرد به خیل شاگردان دکتر علی شریعتی پیوست و بعد از تعطیلی حسینیه ارشاد بوسیله مزدوران شاه، وی در مساجد جاوید و قبا همراه شهید دکتر محمد مفتح و تنی چند از دوستانش به مبارزات خود ادامه داد و بـــه تشکیل کلاسهای عقیدتی این مساجد کمک نمود و به دلیل حضور در این کلاسها بود که با شهید مظلوم آیت الله بهشتی آشنا شد.  

با شروع اوج گیری انقلاب اسلامی، وی در کمیته برگزاری راهپیمائی های میلیونی تهران و در کمیته مرکزی انقـلاب اسلامی، نقش فعال و دلسوزانه ای را ایفا کرد. بعد از اعلام موجودیت حزب جمهوری اسلامی ایران، به حزب پیوست و به سرپرستـی واحد دانشجوئی منصوب شد. وی هنگام تشکیل جهاد سازندگی بعنوان نماینده حزب در جهاد به همکاری پرداخت و سپس با تشکیل نهضــت سواد آموزی به این نهاد انقلابی رفت و توانست با نقش فعال خود این ارگان انقلابی را یاری دهد. سپس با تشکیــل مجلس شورای اسلامی و انتخاب حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس، وی بعنوان مسئول دفتر ایشــان منصوب شد و همواره در طول مدت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط خود را با حزب جمهــــــوری اسلامی ادامه داد و سرانجام به همراه ۷۲ تن از بهترین یاران امام و در رأس آنها شهید دکتر بهشتـی در فاجعه هفتم تیرماه ۱۳۶۰ در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به دست عناصر سازمان تروریستی منافقین به لقاءالله پیوست.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا