شهید علیرضا چراغ زاده دزفولی

شناسه

نام: علیرضا
نام خانوادگی: چراغ زاده دزفولی
نام پدر: محمدعلی
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۳۲
محل تولد: اهواز
سن: ۲۸
تحصیلات: کارشناسی حسابداری
وضعیت تأهل:
مسئولیت: نماینده مجلس شورای اسلامی
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۰۴/۰۷
نحوۀ شهادت: ترور
مزار: بهشت زهرا

زندگینامه

شهید علیرضا چراغ زاده دزفولی سال ۱۳۳۲ در یک خانواده مستضعف در اهواز به دنیا آمد. پدرش محمدعلی چراغ زاده درودگری ساده بود. علیرضا هنوز پا به سن چهار سالگی نگذاشته بود که پدرش را از دست داد. در دوران کودکی و نوجوانی علاوه بر تحصیل، به کارگری در زمینه های مختلف به خصوص درودگری پرداخت و رنج محرومان را با تمام وجود لمس کرد. علاوه بر آن با شرکت در فعالیت های مذهبی به عنوان یکی از چهره های فعال و پر تلاش شناخته شد.

پس از اخذ لیسانس در رشته حسابداری به استخدام شرکت نفت درآمد ولی پس از یک سال کار در شرکت نفت استعفا داد و با کمک چند تن از دوستان و همفکرانش به ایجاد یک واحد تولیدی همّت گماشت که متأسفانه به دلیل کمبود امکانات، آن واحد تولیدی تعطیل شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به یاری مسئولین شتافت و در اوائل سال ۱۳۵۸ بعنوان سرپرست بخشداری هفتگل مشغول به کار شد. زندگی محقرانه او در دوران بخشداری و فعالیتهای چشمگیر و بی ریایش به اهالی محل و توجه بیش از حد به طبقه مستضعف، او را بیش از پیش محبوب مردم نمود. مردم می دیدند با آنکه سیل اطراف خانه بخشدار را احاطه کرده اما او با تمام توان و امکانات به کمک دیگران می شتابد.

در دوران نمایندگی، عضو کمیسیون اقتصاد و دارایی و پست و تلگراف بود. نقش او در کمک به ایجاد راهها و بکار انداختن تقویت کننده تلویزیونی، سامان دادن به وضعیت مهاجران جنگی و دهها فعالیت دیگر فراموش ناشدنی است.

سرانجام به همراه ۷۲ تن از مسئولین جمهوری اسلامی ایران همراه با آیت الله سیدمحمدحسین بهشتی رئیس دیوانعالی کشور در تاریخ ۷ تیرماه ۱۳۶۰ در محل حزب جمهوری اسلامی واقع در سرچشمه تهران به فیض شهادت نائل آمد.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا