شهید عبدالحمید دیالمه

شناسه

نام: عبدالحمید
نام خانوادگی: دیالمه
نام پدر: حمید
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۳۳/۰۲/۰۴
محل تولد: تهران
سن: ۲۷
تحصیلات: دکترای داروسازی
وضعیت تأهل: مجرد
مسئولیت: نماینده مجلس شورای اسلامی
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۰۴/۰۷
نحوۀ شهادت: ترور
مزار: قم، حرم حضرت معصومه(س)

زندگینامه

شهید عبدالحمید دیالمه ۴ اردیبهشت سال ۱۳۳۳ در تهران متولد شد. مادرش از نوادگان سیدجمال‌الدین افجه‌ای از علمای مشروطه‌خواه تهران و پدرش، سرهنگ حمید دیالمه، از پزشکان متدین ارتش بود که پس از انقلاب اسلامی ایران، « جامعه اسلامی احیاء گیاه درمانی ایران» و «بنیاد اسلامی خدمات پزشکی امام خمینی» را تأسیس کرد.

عبدالحمید در نوجوانی به همراهی پدرش در جلسات انجمن اسلامی پزشکان که یکی از سخنرانانش شهید مطهری بود شرکت می کرد و به مدت یکسال هم در جلسات سخنرانی برخی علما مانند آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و آیت‌الله جعفر سبحانی در حسینیه بنی فاطمه شرکت کرد.

در سال ۱۳۵۲ در رشته پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد؛ اما یک سال بعد، به دلیل فعالیت‌های سیاسی توسط ساواک از ادامه تحصیل در رشته پزشکی محروم شد و به اجبار به رشته داروسازی تغییر رشته داد. سال ۱۳۵۸ در رشته داروسازی فارغ التحصیل شد. وی زبان عربی، انگلیسی و فرانسوی را نیز آموخت.

دیالمه در ۷ تیر سال ۱۳۶۰ در حادثه انفجار بمب در دفتر حزب جمهوری اسلامی به همراه آیت الله بهشتی و ۷۲ تن دیگر به شهادت رسید و در حرم حضرت معصومه(س) در قم، در کنار محمد مفتح، دفن شد.

کتاب

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا