شهید سید نورالله طباطبایی نژاد

شناسه

نام: سید نورالله
نام خانوادگی: طباطبایی نژاد
نام پدر: میرزا علی
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۱۹
محل تولد: اصفهان
سن: ۴۱
تحصیلات: حوزوی
وضعیت تأهل: متهل
مسئولیت: نماینده مجلس شورای اسلامی
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۰۴/۰۷
نحوۀ شهادت: ترور
مزار: قبرستان شیخان قم

زندگینامه

شهید سید نورالله طباطبایى نژاد در سال ۱۳۱۹ در خانواده روحانى و مبارز، دیده به جهان گشود.

وی از همان آغازین روزهاى حیات، تحت تربیت پدرى متدین و فاضل و پرورش مادرى پاکدامن، دانش‌دوست و علاقه مند به خاندان رسالت بالندگى یافت و آموزش قرآن و مقدمات علوم دینى را نخست نزد پدر فاضل و خوش نامش آموخت. پس از تحصیلات ابتدایى به توصیه پدر، رهسپار شهر مقدس قم شد. در آنجا نزد مدرسان خبره و استادان برجسته با ادبیات عرب، فقه، اصول، حکمت، فلسفه و تفسیر قرآن آشنا شد. دوره مقدمات و سطح را در مدتى کوتاه و با سرعت فراگرفت و از عهده کلیه امتحانات به خوبى برآمد و به محفل نورانى عالم ربانى، متفکر شهید و فیلسوف عالیقدر، آیت الله مرتضى مطهرى راه یافت. انس وى با این دانشمند، سرچشمه اى مهم در برنامه هاى درسى، پژوهشى و نیز تحولى شگرف در شیوه هاى تبلیغى، رفتارى و اخلاقى او به حساب مى آید.

او مبارزات خود بر ضد رژیم ستمشاهی را با الهام از قرآن و رهبری حکیمانه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ‌با هدایت و آگاه سازی مردم و تبلیغ احکام شرع مقدس آغاز کرد.

در سال ۱۳۴۹ زمانی که مجلس فرمایشی رژیم دائماً قوانین خلاف اسلام وضع می کرد، با قاطعیت در مجالس عمومی و منبرهای سخنرانی خود در اردستان، وکلای دست نشانده مجلس شاه را نوکر اجانب معرفی می کرد. در پی این افشاگری ها بود که ساواک او را دستگیر، ممنوع المنبر و روانه ساواک اصفهان کرد. طباطبائی نژاد در سال ۱۳۵۷ در پی مبارزه علنی علیه شاه دستگیر و زندانی شد، اما دیری نپائید در ۲۶ دی ماه همان سال با فرار شاه خائن از ایران، از زندان آزاد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید نورالله طباطبائی نژاد، ‌در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، از سوی مردم اردستان به نمایندگی مجلس انتخاب شد و با عضویت در کمیسیون امور اقتصادی و دارایی و کمیسیون رسیدگی به سئوالات، خدمات گسترده ای برای اصلاح ساختار اقتصاد بیمار به جا مانده از رژیم پهلوی به عمل آورد. وی با اعتقاد راسخ به حقانیت انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران، همواره جانفشانی کرد و سرانجام در فاجعه تروریستی هفتم تیر سال ۱۳۶۰ جام شهادت را نوشید.

کتاب

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا