شهید سید مصطفی بیزه

شناسه

نام: سید مصطفی
نام خانوادگی: بیزه ای
نام پدر: سید ابراهیم
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۴۵/۱/۴
محل تولد: تهران
سن: ۱۶ سال
تحصیلات: دوم متوسطه
وضعیت تأهل: مجرد
شغل: دانش آموز
تاریخ شهادت: ۱۳۶۱/۱۱/۱۷
تاریخ رجعت: ۱۳۷۰
نحوۀ شهادت: والفجر مقدماتی
محل شهادت:
مزار: تهران، بهشت زهرا(س)، قطعه۲۷ ردیف۱۴۱ شماره ت

زندگینامه

شهید سید مصطفی بیزه ۴ فروردین ۱۳۴۵ دیده به دنیا گشود. پدرش سید ابراهیم بخاطر محبتی که به پیامبر اسلام صلی‌الله‌ علیه ‌و آله داشت نامش را مصطفی گذاشت. مصطفی کودکی را در محله سرآسیاب دولاب گذاراند و در مدرسه سیف دوره ابتدایی را تمام کرد. هنوز دوره راهنمایی را شروع نکرده بود که صدای انقلاب بلند شد.

او در سن ۱۲ سالگی وارد مبارزات با رژیم پهلوی شد. هم در امور تایپ و چاپ اعلامیه های امام به برادرش کمک میکرد، هم در هر فرصتی در راهپیمایی ها شرکت می کرد.

روز ۲۱ و ۲۲ بهمن ۵۷ سید مصطفی به تنهایی بیش از بیست قبضه سلاح از پادگان های نیروی هوایی در خیابان پیروزی جمع آوری و تحویل برادرش نمود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سید مصطفی نوجوانی ۱۲ساله بود به او پیشنهاد شد به شعبه‌ی پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهار صد دستگاه در خیابان پیروزی رفته و ضمن یادگیری یک رشته‌ی هنری، به مبارزه با فعالیت‌های گروه های کمونیستی که در کانون پرورش فکری کودکان به جذب نوجوانان و جوانان مشغول بودند، بپردازد.

او پس از یک حضور ۹ ماهه در کانون، در رشته سفال‌گری چنان به مهارت و هنرمندی رسیده بود‌ که از طرف این سازمان نامزد حضور در جشنواره سفالگری در کشور چکسلواکی شد. اما خانواده با این سفر به علت کمی سن ایشان موافقت نکرد. سید مصطفی طی این مدت ضمن خلق اشکال مختلف ظروف و آثار مختلف، هنرمندی خود را به نمایش گذاشت. تعدادی از این ظروف مانند جاسیگاری برای برادر بزرگش مرحوم سید محمد و آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای خانواده به یادگار گذاشت.

وی پس از آن در سال ۱۳۵۸به همراه برادرش به سیستان و بلوچستان رفت و در روابط عمومی سپاه پاسداران ایرانشهر به فعالیت پرداخت. در سال ۱۳۵۹با آزادسازی استان کردستان و شهر مریوان و سپردن مسوولیت جهاد سازندگی این شهر به برادرش سیدمحمد توسط احمد متوسلیان، به مریوان عزیمت کرد.

با شروع جنگ تحمیلی و محاصره آبادان خود را به آبادان رساند و تا پایان حصر آبادان در ایستگاه ۷ ماند. پس از شهادت شهید رجایی و شهید باهنر در قرارگاه مشترک عملیاتی نیروهای ویژه کمیته و سپاه به فعالیت در راستای مبارزه با تروریست های منافق پرداخت. در سال ۱۳۶۱ خود را به جبهه های جنگ رساند و در عملیات آزاد سازی خرمشهر شرکت کرد. پس از عملیات بیت المقدس در جبهه‌ها ماند. تا اینکه در عملیات والفجر مقدماتی و در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۶۱ در جبهه شیب رشید به شهادت رسید و پس از ۹ سال پیکر مطهرش به میهن بازگشت.

در روستای دورافتاده‌ی پاگ بزمان در ۲۹۰ کیلومتری ایرانشهر، دبیرستانی به اسم این شهید توسط همرزم او ساخته شده است.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا