شهید حسین بزرگ نیا

شناسه

نام: حسین
نام خانوادگی: بزرگ نیا
نام پدر: برار
نام مادر: رقیه
تاریخ تولد: ۱۳۳۴/۶/۷
محل تولد: ایوانکی
سن: ۳۷ سال
تحصیلات: دیپلم ریاضی
وضعیت تأهل: متاهل – دارای ۵ فرزند
مسئولیت: سرهنگ خلبان
تاریخ شهادت: ۱۳۷۱/۸/۲۰
نحوۀ شهادت: شهید سوانح
محل شهادت: ارتفاعات زاگرس
مزار: تهران، بهشت زهرا(س)، قطعه۴۴ ردیف۷۶ شماره۸

زندگینامه

شهید حسین بزرگ نیا شهریور ۱۳۳۴، در گرمسار ایوانکی چشم به جهان گشود. پدرش برار، میوه فروش بود. حسین تا پایان دوره متوسطه در رشته ریاضی درس خواند و دیپلم گرفت. ستوان یکم ارتش شد. در سال ۱۳۵۴ با فامیلی حسین عرب درازی جهت خلبانی بالگرد در هوانیروز استخدام شد که در حین خدمت تغییر فامیل داد.

سال ۱۳۵۹ ازدواج کرد و صاحب سه پسر و دو دختر شد.

دوران آموزش نظامی را در تهران طی کرد و جهت یادگیری زبان انگلیسی و فن پرواز بالگرد به مرکز آموزش هوانیروز اصفهان (پایگاه سرلشگر شهید وطنپور) اعزام شد. با گذراندن دروس زبان و فن پرواز به درجه ستوانیار سومی مفتخر و با تخصص پرواز بالگرد ترابری ۲۱۴ در پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان به انجام وظیفه مشغول شد.

خلبان بزرگ‌نیا دارای مأموریت‌های بی‌شماری در طول ۸ سال دفاع مقدس در جبهه‌های جنوب و غرب بود. امدادرسانی و تخلیه مجروحین و شهدای جنگ، همراهی با تیم‌های عملیاتی پروازی هوانیروز در سمت بالگرد نجات، نیرو و مهمات و آذوقه رسانی به رزمندگان در زیر آتش دشمن، امداد به مصدومین سیل و زلزله گوشه‌ای از فعالیت‌های این خلبان مؤمن و دلاور هوانیروز بود که دارای ۹۳۳ ساعت پروزا بدون سانحه بود.

آخرین مأموریت خلبان بزرگ‌نیا در امور مردم‌یاری بود. او و هم‌پروازش خلبان شجاعت پاشازاده و متخصص فنی درجه‌دار حسین قدیمی‌فر با یک فروند بالگرد ۲۱۴ جهت تحقیق در اختیار وزارت آب‌نیرو و گروهی از مهندسین ایران و خارجی قرار می‌گیرند. آنها پس از سه روز پرواز برفراز کوههای زاگرس و امتداد سد دز و کارون در تاریخ ۷۱/۸/۲۰ دچار سانحه سقوط شده و شهید شدند.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا