شهید حسن زمانی

شناسه

نام: حسن
نام خانوادگی: زمانی
نام پدر: حسین
نام مادر: ام البنین
تاریخ تولد: ۱۳۳۶/۶/۱۶
محل تولد: قزوین
تحصیلات:
وضعیت تاهل: متاهل
تاریخ شهادت:۱۳۶۲/۱۲/۸
محل شهادت: طلائیه
عملیات: خیبر
مسئولیت: فرمانده گردان حمزه سیدالشهداء
مزار: تهران، بهشت زهرا(س)

زندگینامه

شهید حسن زمانی ۱۶ شهریورماه ۱۳۳۶ در روستای خلج از توابع استان قزوین چشم به جهان گشود.

سال ۱۳۵۱ در حالی که هنوز پانزده بهار از زندگی را پشت سر نگذاشته بود راهی تهران شد تا بتواند هم کاری به دست آود و هم به تحصیل ادامه دهد. در تهران در منزل خواهرش زندگی کرد و در عین حالی که به خرید و فروش لوازم و وسایل ورزشی در بازار تهران مشغول بود شب ها به ادامه تحصیل می پرداخت.

او در بازار تهران با گروه های اسلامی مخالف رژیم شاه آشنا شد. با شروع و اوج گیری انقلاب اسلامی وارد عرصه انقلاب و سیاست شد.

در بیشتر راهپیمایی ها شرکت می کرد. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آبان ماه ۱۳۵۸ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. پس از شروع تحرکات ضد انقلاب در کردستان همراه جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان و شهید دستواره، عازم کردستان شد. از آن پس همه جا از کوههای اورامانات تا دره های دزلی از تپه های علی گره زد و دژهای شلمچه تا پادگان زبدانی سوریه، یار و همراه متوسلیان بود.

حسن با شروع جنگ تحمیلی عازم جبهه های جنوب شد و در بیشتر عملیات ها حضور پیدا کرد. یازده بار مجروح شد و هر بار پیش از مداوا و بازیافتن سلامتی کامل خود را به جبهه می رساند. او بیشتر اوقات خود را در جبهه یا در بیمارستان به سر می برد و خیلی کمتر به مرخصی می رفت.

در دی ماه ۱۳۶۱ با دختری از آشنایان خود ازدواج کرد اما همچنان به جبهه می رفت.

به عنوان قائم مقامی واحد لجستیک تیپ ۲۷ در عملیات فتح المبین و جانشین گردان حمزه سیدالشهدا الله در مراحل چهارگانه عملیات الى بیت المقدس خوش درخشید. پس از بازگشت از مأموریت لبنان در قالب قوای محمد رسول الله ﷺ دوباره با سمت قائم مقامی گردان حمزه سیدالهشدال در عملیات رمضان شرکت جست. سپس در نبردهای والفجر مقدماتی و والفجر ۱، در کسوت قائم مقامی تیپ ۳ ابوذر لشکر ۲۷ را همراهی کرد عملیات کوهستانی والفجر ۴ شاهد رشادت های بی بدیل او در کسوت فرماندهی گردان حمزه سید الشهدا الله بود و آخرین مسئولیت وی فرماندهی محور در عملیات خیبر بود.

حسن زمانی صبح روز ۹ اسفندماه ۱۳۶۲ طی علمیات آبی خاکی خیبر در حالی که سعی میکرد با هدایت گردان حمزه ارتباط جبهه طلائیه را با جزایر مجنون برقرار کند به فیض شهادت رسید.

وصیتنامه

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت شهید پرور بدانید سعادت شما در دنیا و آخرت، پیروی از دستورات اسلام و قرآن است. آن چیز که شما را عزت می بخشد همین است. امام را تنها نگذارید و از او اطاعت کنید. در راه اسلام و مملکت اسلامی از فداکاری و ایثار و ازخودگذشتگی دریغ نمایید.

بکوشید در این دنیا برای جهان دیگر توشه بردارید که بهترین توشه تقوا است. دشمنان ما باید بدانند این انقلاب پیروز است. خون شهدای ما انقلاب را بیمه کرده است.

ولایت فقیه ولایت فرد نیست ؛ جریان است. جریانی به در ازای همه تاریخ و به امتداد بعثت همه انبیاء الهی . ولایت فقیه در حقیقت ولایت فقه اسلام ، مکتب اسلام و ولایت خداست.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا