شهید حبیب الله پیروی

شناسه

نام: حبیب الله
نام خانوادگی: پیروی
نام پدر: حسین
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۳۶/۴/۲۸
محل تولد: قم
سن: ۶۲ سال
تحصیلات: فوق تخصص جراحی عروق
وضعیت تاهل: متاهل
مسئولیت: رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
تاریخ شهادت: ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
محل شهادت:
نحوۀ شهادت: : کرونا
مزار: تهران، بهشت زهرا (قطعه ۴۸، ردیف ۶۴، شماره ۴۳)

زندگینامه

شهید دکتر حبیب‌الله پیروی، متولد ۲۸ مرداد ۱۳۳۶ در قم بود. دوران نوجوانی خود را به‌عنوان یکی از شاگردان شهید محمدعلی رجایی در دبیرستان کمال محله نارمک تهران گذراند. او سال ۶۲ مدرک پزشکی عمومی خود را از دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دریافت کرد. فوق تخصص جراحی عروق داشت و رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود. او تمام زندگی‌اش را وقف باز کردن گره مشکلات بیمارانش کرد، با آنها دوست بود و حتی از علاقه‌اش برای خدمت به مردم گذشت.

وی جزو نخستین پزشکانی بود که تخصص داشت و به جبهه رفت. در ابتدای جنگ به سراغ مجروحان می‌رفت و در اواسط جنگ جراحی‌های سرپایی را برای رزمندگان انجام می‌داد. حتی از کار خدماتی نیز برای اسلام و انقلاب دریغ نداشت. ارادت خاصی به خانواده شهدا داشت و در بین دغدغه‌های کاری خود فرصت خاصی را برای مداوای خانواده شهدا و گذراندن با آن‌ها سپری می‌کرد.

دکتر حبیب الله پیروی از ۲۶ شهریورماه ۱۳۷۶ تا  13شهریور ۱۳۸۴  به مدت ۸ سال، ریاست دانشگاه را بر عهده داشت. از جمله مسئولیت‌های اجرایی زنده یاد دکتر پیروی می‌توان به معاونت پژوهشی دانشکده پزشکی، ریاست بیمارستان امام حسین(ع)، ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ریاست مرکز تحقیقات نانوتکنولوژی پزشکی و مهندسی بافت اشاره کرد. همچنین رییس هیئت امنای بیمارستان طالقانی، عضو هیئت ممیزه دانشگاه، عضو شورای پژوهشی دانشگاه، عضو هیئت بورد جراحی عمومی وزارت بهداشت،  مدیر گروه جراحی عمومی، رییس بخش جراحی عمومی بیمارستان طالقانی، عضو کمیته کارشناسی سازمان نظام پزشکی کشور، عضو کمیته کارشناسی پزشکی قانونی  وعضو کمیته کارشناسی صندوق حمایت از پژوهشگران کشور بود.

پیروی سال ۶۶ مدرک جراحی عمومی و سال ۶۹ مدرک فوق تخصص خود را در زمینه جراحی عروق دریافت کرد. او سال ۶۷ به استادیاری و سال ۷۴ به دانشیاری و سال ۷۹ هم به درجه استادی جراحی رسید. ریاست بیمارستان آموزشی امام حسین (ع)، ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بنیان‌گذاری مرکز تحقیقات نانوتکنولوژی پزشکی و مهندسی بافت، مدیریت گروه جراحی عمومی بیمارستان آموزشی آیت‌الله طالقانی و مدیریت گروه جراحی دانشکده پزشکی از دیگر موارد کارنامه کاری او هستند. پیروی علاوه بر موارد آموزشی و ارائه مقالات علمی مختلف، سال ۸۴ جایزه بین‌المللی جراحی عروق را از دانشگاه کمبریج انگلستان دریافت کرد.

برای تحصیل او و همسرش در کشور انگلستان و آلمان، شرایط خوبی پیش آمده بود، اما او هر بار با مشورت همسرش، به دلیل تربیت فرزندانشان و اثرپذیری احتمالی از شرایط زندگی در آن کشور‌ها به فرصت بورس تحصیلی دست رد زد.

دکتر پیروی جراح عروق بود که پیوند کبد نیز انجام می‌داد و به علت اینکه عمل پیوند بسیار زمان بر است ساعت‌ها در اتاق عمل بود و در ۶ روز هفته تمام وقت کار می‌کرد با دانشجویان در ارتباط بود از اوایل اسفند ۱۳۹۸ به علت همین شرایط کاری فشرده، مبتلا به ویروس کرونا شد و سرانجام در شامگاه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ آسمانی شد.

کتاب

عنوان: طبیب مهر

نشر: واژه‌نگار

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا