شهید حبیب‌الله مالکی قمی

شناسه

نام: حبیب‌الله
نام خانوادگی: مالکی قمی
نام پدر: حسن
نام مادر: ربابه
تاریخ تولد: ۷ خرداد ۱۳۳۴
محل تولد: تهران
سن: ۲۶ سال
تحصیلات: فوق دیپلم عمران
وضعیت تأهل: مجرد
مسئولیت: فرماندار شهرستان ایرانشهر
تاریخ شهادت: ۷ تیر ۱۳۶۰
نحوۀ شهادت: ترور توسط منافقین
مزار: تهران، بهشت زهرا (قطعه ۲۴، ردیف ۱۴۵، شماره ۵)

زندگینامه

شهید حبیب الله مالکی در سال ۱۳۳۴ در یکی از محلات معروف و قدیمی تهران بنام بازارچه نایب السلطنه و در یک خانواده اصیل مذهبی متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان ادیب نیشابوری و دوران متوسطه را در دبیرستان کریم خان زند گذراند و از دبیرستان فردوی دیپلم خود را گرفت. تربیت خانوادگی حبیب و بخصوص عشق و علاقه او به اسلام و قرآن، وی را مشتاقانه به شرکت در هیأتهای مذهبی سوق میداد. مدتی در هیئت ولی عصر (عج) از مواعظ استاد صانعی بهره مندی یافت. سپس بهمراه برادرش و گروهی دیگر از پاسداران به جلسات تفسیر هفتگی منزل شهید مظلوم بهشتی که هر چهارشنبه در منزل آن بزرگوار تشکیل میشد رفت.

پس از گرفتن دیپلم، در شرایط حساس زمانی سالهای  53 تا ۵۵ به سربازی رفت. با تحمل مشقاتی که این دوران به خاطر عدم اطاعــت زور و سرپیچی از فرماندهان باطل داشت اکثر مواقع منجر به بازداشت و تبعید و اضافه خدمت میشد. سرانجام دوران ژاندارمری را در بدترین شرایط و دورترین مناطق به پایان برد.

حبیب در چاپ و تکثیر اطلاعیه و جزوات امام کوشش پیگیرانه ای داشت. او همزمان با فعالیت انقلابی اش در کنکور شرکت کرد و در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران رشته جمعیت شناسی پذیرفته شد و مشغول به ادامه تحصیل گردید.

او هنگام مراجعت امام به وطن در برگزاری مراسم استقبال همراه دوستان دیگر نقـــــش فعالی را به عهده داشت. از بدو تشکیل حزب جمهوری اسلامی در حزب ثبت نام کرد و او از همان اوائل در واحد دانش آمــــوزان حزب جمهوری اسلامی به فعالیت پرداخت و پس از مدتی به تشکیلات تهران و سپس به بخش استانها راه یافت. حبیب علاقه شدیدی به خدمت به مردم داشت و به همین جهت از بدو تشکیل مجلس به آنجا رفت تا شایـد کمک او در شکل گرفتن مجلس که به گفته امام رأس همه اموراست مؤثر افتد. او در انتخابات نمایندگان مجلــس و رئیس جمهوری نقش فعالی را در کمک به وزارت کشور ایفا کرد.

او شش ماه پیش از شهادتش در سمت فرمانداری ایرنشهــر یعنی دور از رفاه و آسایش به تلاش صادقانه خود برای اسلام ادامه داد.

بعد از شش ماه اقامت در ایرانشهر برای دیدار خانواده و بالاخص مـادر خویش به تهران مراجعت کرد و این بود که در جلسه ۷ تیر که از مسئولین مملکتی تشکیل شد او نیز شرکت کـرده و با ۷۲ تن از یاران امام در فاجعه انفجار در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی با جمع دوستانی که سالیــان دراز در کنار شهید بهشتی درس شهادت می آموختند به فیض شهادت رسیدند.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا