شهید جواد اسدالله زاده

شناسه

نام: جواد
نام خانوادگی: اسدالله زاده
نام پدر: غلامرضا
نام مادر:
تاریخ تولد: ۳ فروردین ۱۳۲۹
محل تولد: مشهد
سن: ۲۹ سال
تحصیلات: کارشناسی‌ارشد اقتصاد و دکترای مدیریت
وضعیت تأهل: متأهل
مسئولیت: معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی
تاریخ شهادت: ۷ تیر ۱۳۶۰
نحوۀ شهادت: ترور توسط منافقین
مزار: تهران، بهشت زهرا (شهدای ۷۲ تن)

زندگینامه

شهید جواد اسدالله زاده سال ۱۳۳۹ در مشهد متولد گردید. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر زادگاهش گذراند و سپس در دانشگاه تهران پذیرفته شد و در رشته اقتصاد فارغ التحصیل گردید. پس از گذراندن دوره خدمت نظام وظیفه عازم آمریکا شد و پس از اخذ مدرک فوق لیسانس اقتصاد در مقطع دکترای رشته مدیریت به تحصیل ادامه داد.
دوره اقامت او درآمریکا با فعالیت های سیاسی همراه بود. تأسیس انجمن های اسلامی در پنج شهرآمریکا و برگزاری نخستین تظاهرات افشاگرانه که بدون ماسک انجام گرفت و برپایی نماز جماعت با شرکت هفتصد دانشجوی مسلمان از جمله اقدامات او و همرزمانش بود.
هنگامی که امام خمینی(ره) اعلام نمود که به ایران بازخواهدگشت جواد با ناتمام گذاشتن تز دکترای خود بلافاصله رهسپار فرانسه شد تا در کنار امام به میهنش بازگردد. او در راه بازگشت به ایران طی اقامتی کوتاه در سوریه با همکاری تنی چند از همفکرانش سفارت ایران درآن کشور را اشغال کرد و پس از پاکسازی آن مکان از آثار طاغوت تصاویر امام خمینی را بر سردر سفارت نصب کرد.
پس از ورود به ایران فعالیت های خود را در حزب جمهوری اسلامی شاخه مشهد آغاز کرد و در دبیرستانهای این شهر به تدریس اقتصاد اسلامی پرداخت.
وی اسدالله‌زاده درتهران به عنوان مدیر عامل صندوق ضمانت و صادرات برگزیده شد و همزمان در مدرسه عالی بازرگانی نیز به تدریس پرداخت.
او پس از چندی به معاونت بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی در دولت شهید رجایی برگزیده شد و پیشنهاد دولتی کردن تجارت خارجی را ارائه داد.
او به روحانیت مبارز و درخط امام و در رأس آن شهید مظلوم دکتر بهشتی عشق می ورزید و سرانجام نیز در کنار او و۷۲ تن از یاران خون پاکش را تقدیم اسلام نمود. این واقعه در هفتم تیر۱۳۶۰ه.ش در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی تهران اتفاق افتاد. از اسدالله زاده که در سال ۱۳۵۸ ازدواج کرد یک فرزند ثمره ازدواجش است.

کتاب

شناسنامه کتاب

عنوان: جلد نهم مجموعه ایثارنامه با عنوان “فرازهایی از زندگی شهید جواد اسدالله زاده”

نویسنده: زهرا غفارنقیبی

ناشر: ایمانپور

سال انتشار: ۱۳۹۸

دربارۀ کتاب

مؤلف در این یادنامه با گردآوری خاطراتی به مرور بخش‌هایی از زندگی آن شهید والامقام پرداخته و مخاطب را با ابعاد شخصیتی و روحیات آن شهید در چارچوب شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان آشنا ساخته است.

این کتاب، نگاهیست به زندگی آن شهید از منظر نزدیکترین اشخاص و اطرافیان وی که در طول زندگی ارزشمند و افتخارآفرین او تا لحظه عروج الهی ، شاهد رشد و تعالی وی بوده اند.

اداره هنری، اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، کتاب فرازهایی از زندگی شهید جواد اسداله زاده را به سفارش معاونت فرهنگی و آموزشی آن بنیاد در ۶۰ صفحه، قطع جیبی، شمارگان دو‌ هزار نسخه تألیف و روانه بازار نشر کرده است.

نوید شاهد خراسان رضوی به عنوان پایگاه رسمی اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت اقدام به انتشار نسخه الکترونیکی، نسخه صوتی و پوسترهای کتاب «فرازهایی از زندگی شهید جواد اسداله زاده» نموده است.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا