شهیده زهرا قلی پور

شناسه

نام: تهمینه (زهرا)
نام خانوادگی: قلی پور اردکانی
نام پدر:
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۳۹/۱/۳
محل تولد: تهران
سن: ۳۳ سال
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وضعیت تاهل: متاهل
شغل: عکاس و امدادگر
تاریخ شهادت:۱۳۷۲/۱۲/۲۶
محل شهادت: مسیر هوایی بازگشت از روسیه به ایران
نحوه شهادت: اصابت موشک به هواپیمای c-130
مزار:

زندگینامه

شهیده تهمینه (زهرا) قلی پور اردکانی در نخستین روزهای سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شد. او تحصیلات کارشناسی ارشد داشت و عکاس و امدادگر بود.

او هنگام فیلم سازی با همسرش محمدرضا معززی فیلمنامه نویس و کارگردان آشنا شد. وی در طول عمر کوتاه خود موفق شد در کنار همسرش فیلم های ‘بچه های بالاچلی’ ، ‘گلبهار’ و ‘بورناز’را بسازد. فیلم ساخته او برنده لوح زرین بهترین فیلم ۱۶ میلی متری دومین دوره جشنواره فیلم‌های کوتاه «که آن زمان همراه با جشنواره فجر برگزار می‌گردید» شد.

از سال ۵۶ فعالیت سیاسی خود را شروع کرد و در روزهای انقلاب به اتفاق گروهی از دیگر دختران به پخش اعلامیه می‌پرداخت. با شروع جنگ ایران و عراق به جبهه رفت و در آنجا علاوه بر مداوای سربازان مجروح، به کار عکاسی نیز پرداخت. وی پیش از پیروزی انقلاب عضو گروه فداییان اسلام بود و پس از پیروزی انقلاب به عنوان مددکار در آسایشگاه معلولین و جانبازان مشغول کار بود.

۲۶ اسفند ۱۳۷۲ خانواده شهید قلی پور اردکانی در حال بازگشت از کشور روسیه به ایران بودند که در منطقه قره باغ ارمنستان هواپیمای ۱۳۰-C آنها مورد اصابت موشک قرار گرفت و او به همراه همسر و دو فرزندش سارا و محمدتقی به شهادت رسیدند.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا