جاویدالاثر احمد متوسلیان

شناسه

نام: احمد
نام خانوادگی: متوسلیان
نام پدر: غلامحسین
نام مادر: بی بی معصومه حسینی زاده
محل تولد: تهران
تاریخ تولد: ۱۳۳۲/۱/۱۵
تحصیلات: دانشجوی رشته الکترونیک – فوق دیپلم – مسلط به زبان آلمانی
شغل: تکنسین برق (سابقه ۶ سال)
تاریخ ربوده شدن: ۱۳۶۱/۴/۱۴
محل ربایش: لبنان، جاده بیروت، منطقه برباره

زندگینامه

شهید احمد متوسلیان در نیمۀ فروردین ۱۳۳۲ در تهران دیده به دنیا گشود.

دوره ابتدایی را در دبستان اسلامی مصطفوی تمام کرد و سپس وارد هنرستان صنعتی شبانه شد تا ضمن تحصیل، در کارهای قنادی هم به پدرش کمک کند. سال ۱۳۵۱ موفق به اخذ دیپلم شد.

از نوجوانی وارد میدان مبارزه با رژیم ستمشاهی شد و حتی وقتی به سربازی اعزام شد، در ارتش هم به روشنگری سربازان و افشاگری مفاسد رژیم می پرداخت.

بعد از پایان دوره سربازی، از طرف یک شرکت خصوصی برای انجام ماموریت به خرم آباد رفت.

همچنان به مبارزاتش ادامه می داد تا آنکه سال ۱۳۵۴ ساواک او را دستگیر کرد و ۵ ماه در سلول انفرادی و ۹ ماه هم در بند عمومی زندان فلک الافلاک خرم آباد زندانی شد.

بعد از آزادی از زندان، در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کرد و سال ۱۳۵۶ در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه علم و صنعت تهران شروع به تحصیل کرد.

سال ۱۳۵۷ که تحت پوشش ماموریت به خرم آباد رفته بود، هنگام تکثیر اعلامیه های امام خمینی دوباره دستگیر و این بار بسیار شکنجه شد.

او در راه عقیده بارها تا مرز شهادت پیش رفت.

بعد از پیروزی انقلاب کمیته اسلامی محل خود را تشکیل داد و سپس به سپاه ملحق شد.

با شروع قائله کردستان، همراه ۶۶ نفر از دوستانش راهی بوکان شد و با ابتکار عملی که به خرج داد توانست اشرار مسلح را فراری دهد.بانه هم خسارات سنگینی به آنها زد و سپس برای فتح شهر سنندج راهی این شهر شد و همراه سرداران رشیدی همچون محمد بروجردی و اصغر وصالی، کمر تجزیه طلبان را شکستند.

خرداد سال ۱۳۵۹ ماموریت آزادسازی مریوان به او سپرده شد و بعد از موفقیتش، فرماندهی سپاه مریوان را به او واگذار کردند.

حاج احمد متوسلیان بعد از چندین عملیات موفق در غرب، جهت تاسیس یک تیپ جدید، به جنوب رفت و در بهمن ۱۳۶۰ تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص) را تاسیس و فرماندهی اش را به عهده گرفت. بعد از آن، عملیات های مهم فتح المبین و بیت المقدس را به خوبی پشت سر گذاشت. بعد از آزادسازی خرمشهر، او همراه فرماندهان دیگر، به دیدار امام خمینی رفته و مورد تقدیر ایشان قرار گرفتند.

حاج احمد بعد از فتح خرمشهر، اواخر خرداد ۱۳۶۱ طی ماموریتی از سوی شورای عالی دفاع، همراه یک هیات عالیرتبه سیاسی نظامی، به سوریه و لبنان رفت که سرانجام روز ۱۴ تیرماه ۱۳۶۱ همراه سه نفر دیگر، در سفر به بیروت، از سوی شبه نظامیان وابسته به رژیم صهیونیستی ربوده شدند و دیگر هیچوقت خبری از آنها به دست نیامد…

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا