شهید نصرالله جورکش

شناسه

نام: نصرالله
نام خانوادگی: جورکش
نام پدر: کاظم
نام مادر: گوهر
تاریخ تولد: ۱۳۴۵/۱/۱
محل تولد: خمینی شهر
سن:۲۲ سال
تحصیلات: اول متوسطه رشته تجربی
وضعیت تاهل:
مسئولیت: فرمانده تیپ سوم کربلا
شغل:
تاریخ شهادت: ۱۳۶۳/۷/۲۶
محل شهادت: شیخ محمد
نحوۀ شهادت: بیت المقدس۶
مزار: تهران، بهشت زهرا(س) (قطعه۲۹ ردیف۷ شماره۱۲)

زندگینامه

نصرالله در سال ۱۳۴۲ در خانواده‌ای کشاورز در خمینی‌شهر اصفهان متولد شد.

در ۶ سالگی با خانواده اش در سال ۱۳۴۸ به تهران مراجعت کردند و  او دوره ابتدایی را در مدرسه “۱۷ شهریور” در حوالی میدان شوش سپری کرد.

او برای ادامه تحصیل در دبیرستان دارالفنون تهران ثبت نام کرد و مشغول شد.

نصرالله جورکش به هنگام شروع انقلاب ۱۵ سال داشت و نوجوانی با شور و هیجان وصف ناشدنی وارد صحنه های انقلاب می شود و در دبیرستان همراه دانش آموزان به شعارنویسی و پخش اعلامیه های حضرت امام پرداخت، همچنین در راهپیمایی ها حضور فعال داشت.

او با شرکت در مجالس مذهبی و سیاسی به رشد و ارتقای آگاهیهای دینی و سیاسی خود می پرداخت و به خاطر علاقه وافر به علوم دین درس کلاسیک را رها می کند و از آن پس فعالیتهای خود را در ارتباط با انقلاب گسترش داد. روزهای پیروزی انقلاب به تلاش شبانه روزی می پرداخت و در تصرف مراکز نظامی و انتظامی تهران شرکت می جویید.

او پس از پیروزی انقلاب در پایگاه بسیج مالک اشتر به عنوان عضو فعال به خدمت مشغول ‌شد و پس از طی ۴۵ روز دوره عمومی آموزشی در پادگان به عنوان بسیجی به جبهه‌های جنوب اعزام میگردد از آنجا که سن و سال نصرالله برای شرکت در جنگ کوچکتر از آن بود برای حضور در جبهه در شناسنامه اش دست برده و آن را ۲سال بزرگتر میکند و مدت ۳ ماه در جبهه حضور یافت و در این مدت در عملیات بزرگ فتح‌المبین در فروردین ۱۳۶۱ شرکت جست.

او همراه ۳ تن از همراهان و همرزمان، غروب روز دوم عملیات مسیر را گم کرده و سر از جبهه های نیروهای عراقی در می آورد.

نصرالله در این عملیات از ناحیه دست مجروح شد. طی ۷ ماهی که در بیمارستان بستری شد، ۷ بار مورد عمل جراحی قرار گرفت اما نهایتا دستش از کار افتاد.

*   *   *

پس از بهبود نسبی به عضویت سپاه درآمده و به عنوان مسئول آموزش پادگان امام حسین (ع) به فعالیت پرداخت. او بار دیگر به جبهه رفت و در منطقه شاخ شمیران در ارکان گردان به خدمت مشغول شد و پس از مدتی به عنوان فرمانده گردان در محور غرب فعالیت نمود.

نصرالله جورکش در هدایت و فرماندهی نیروها استعداد قوی از خود بروز می‌داد و به خاطر ابراز لیاقت و مدیریت موفق در رزم به جانشینی فرماندهی تیپ سوم کربلا منصوب ‌شد و با این مسئولیت در عملیات والفجر ۱۰ شرکت کرد و پس از عملیات به فرماندهی این تیپ برگزیده شد.

وی در طول حضورش در جبهه دوره آموزشی غواصی را ‌گذراند و مدتی نیز به عنوان مربی آموزش ‌داد.

جورکش در عملیات کربلای ۵ به عنوان فرمانده گردان وارد عملیات ‌شد و رشادت‌های فراوانی را از خود نشان داد.

*   *   *

سرانجام نصرالله در عملیات بیت‌المقدس ۶ که به عنوان فرمانده تیپ سوم کربلا در آن شرکت ‌جسته بود، طی نبردی جانانه و تن به تن با نیروهای دشمن، مورد اصابت تیر قرار گرفته و به شهادت رسید.

شهیدان «سروش امیری» و «نصرالله جورکش» دو یار بهشتی بودند که هر دو در عملیات بیت‌المقدس۶ هنگام مقابله با پاتک عراقی‌ها شهد شیرین شهادت را نوشیدند.

تصاویر

برچسب

سایر مطالب

پیمایش به بالا